نویسندگان
1
مربی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
2
دانشیار دانشگاه پیام نور
3
کارشناس ارشد تربیت بدنی آموزش و پرورش
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع بازدارنده (مدیریتی–فرهنگی–ساختاری) توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان بود.
روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی-مقایسهای بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل سه گروه کارشناسان ورزشی استان کردستان، کارشناسان آژانسهای مسافرتی فعال در زمینه تور گردانی استان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی وگردشگری استان بود، نمونه آماری برابر با جامعه و 74 نفر بود، جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 15 نفر از متخصصان رسید. پایایی پرسشنامه در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی با روش آزمون آلفای کرونباخ (86/0=α) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی، از آزمونهای فریدمن، کروسکال والیس و یومن ویتنی استفاده شد.
یافته ها: فقدان برنامهریزی صحیح، در اولویت اول مشکلات مدیریتی قرار داشت. سیستم اطلاعرسانی و روابط عمومی ضعیف با گردشگران در اولویت اول مشکلات فرهنگی قرار داشت. ضعف سیستم حملونقل جزو اولویت اول مشکلات ساختاری بود.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه استان کردستان جزء مناطق محروم کشور میباشد نتایج بدست آمده دور از انتظار نبوده و لزوم برنامهریزی برای توسعه زیرساختها و فرهنگسازی لازم و درنهایت فراهمسازی بستر لازم برای توسعه گردشگری ورزشی را آشکار میسازد.
- ابهری، سید محمد علی (1376). جهانگردی در جمهوری اسلامی، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی، صص 50- 61.
- افصح حسینی، فاطمه السادات. (1385). ورزش، شهر، توریسم. ارائه شده بصورت سخنرانی در اولین همایش ملی شهر و ورزش، صص11- 22.
- پاکدامن، یحیی (1376). دهکده توریستی راهکاری مناسب برای توسعه صنعت گردشگری در ایران، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی، جلد دوم، صص54-61.
- خسروی، حسین (1385). فضای شهری و گردشگری ورزشی. ارائه شده بصورت سخنرانی در اولین همایش ملی شهر و ورزش، صص62- 70.
- جاوید، مجید؛ اسدی، حسن؛ گودرزی، محمود و محمدی ترکمانی، احسان (1391). نقش اینترنت و رسانه های نوین در بازاریابی گردشگری ورزشی. پژوهش های کاربردی مدیریت علوم زیستی در ورزش. شماره 3، صص 43 – 49.
- شکوئی، حسین (1375). اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا جلد 1، چاپ اول، تهران: انتشارات گیتا شناسی، صص 48 -56.
- فلاحی، احمد؛ حسنی، احسان و کروبی، مهدی (1392). بررسی جاذبه های طبیعی موثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان، مطالعات مدیریت ورزشی، 17صص 174 -159.
- لطیفی، سمیه؛ نادری مهدیی؛ کریم و زلیخایی سیار، لیلا (1392). موانع موثر بر توسعه فعالیت های گردشگری در نواحی روستایی همدان( با تاکید بر روستاهای هدف گردشگری) فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، 3، 9صص77 -87.
- مراسلی، عزیز (1384). تخمین عرضه توریسم خارجی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- میرزایی کالار، اکبر؛ مدنی، سید مهدی؛ همتی نژاد، مهر علی و رحمانی نیا، فرهاد ( 1392). عوامل بازدارنده و سوق دهنده گردشگری ورزشی. دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 2، 1صص 85 – 95.
- میرزاده، زهرا سادات (1393). تحلیل عوامل موثر و موانع موجود بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی استان خراسان رضوی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.89-87.
- هنرور، افشار. (1383). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ناشی از برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی در کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، 45- 34.
- Ø Berdychevsky, L., & Gibson, H. J. (2012). Sport Tourism Development. Journal of sport&Tourism,17(3),251-255.
- Chalip, Laurence )2006.( "Tourism and the Olympic Games"Moragas, Moreno and Kennett, the Legacy of the Olympic Games, pp. 198-200
- Ø Frangialli, F. (2004). Sport and Tourism: two living forces for mutual understanding, culture and development of society. International of Tourism Day.
- Hall, C. M. (1992). Hallmark tourist events: impacts, management and planning. Belhaven Press.
- Hudson, S., Hinch, T., Walker, G., & Simpson, B. (2010). Constraints to sport tourism: A cross-cultural analysis. Journal of Sport & Tourism, 15(1), 71-88.
- Ø Hinch, T., Jackson, E. L., Hudson, S., & Walker, G. (2005). Leisure constraint theory and sport tourism. Sport in society, 8(2), 142-163.
- Ø Gibson, H. J. (1998). The wide world of sport tourism. PARKS AND RECREATION- WEST VIRGINIA-, 33, 108-131.
- Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21-32.
- Ø Strobl, A., Teichmann, K., & Peters, M. (2015). Do mountain tourists demand ecotourism? Examining moderating influences in an Alpine tourism context. Turizam: znanstveno-stručni časopis, 63(3), 383-398.
- Ø Um, S., & Crompton, J. L. (1992). The roles of perceived inhibitors and facilitators in pleasure travel destination decisions. Journal of travel research, 30(3), 18-25.
- Weed, M. (2009). Progress in sports tourism research? A meta-review and exploration
- of Futures. Tourism Management, 30(5), 615-628.