نویسندگان
1
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2
استاد دانشگاه آزاد اسلامی
3
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط علّی بین ماهیت باشگاه، گرایش به بازار، بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد در مدیران باشگاه های ورزشی انجام شده است.
روششناسی: روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها پیمایشی- همبستگی به شمار میآید. در این پژوهش، 700 نفر مدیر باشگاه ورزشی به صورت نمونهگیری خوشهای پرسشنامههای استاندارد بازاریابی کارآفرینانه بوچر و همکاران (2008)، ماهیت باشگاه خزایی پول (1392)، گرایش به بازار مقیمی (1390) و عملکرد فاضل (1390) را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند.
یافتهها: یافتههای آزمون حداقل مربعات جزئی (PLS) نشان داد که بین ماهیت باشگاه، گرایش به بازار، بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد در مدیران باشگاههای ورزشی رابطه علّی معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: در دنیای پر از رقابت امروز روشهای سنتی بازاریابی کمتر پاسخگوی نیازها میباشد. نتایج نشان داده است که روشهای جدید بازاریابی تاثیرگذارتر است. همچنین بر اساس مدل پژوهش، بازاریابی کارآفرینانه میتواند باعث بهبود عملکرد و تمایز از رقبا شود.
- Øخزایی، مرتضی (1392). بررسی تاثیر بازاریابی کار آفرینانه بر ماهیت دانشگاه، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکدهی کار آفرینی.
- Øفاضل، رضا (1390). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
- Øقنواتی, مهدی؛ .صمدی، منصور (1391). بررسی تأثیر گرایش به بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط فعال در استان تهران، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻳﺮان، شماره ی 25، صص 92-73.
- Øصفری، علی؛ قرهباشلونی، راضیه (1393). بررسی رابطه ی بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد بازاریابی از طریق نوآوری، نشریه مدیریت بازرگانی، شماره ی 4، صص 86-80.
- Øمحمدی، محمد (1390). بررسی تاثیر نوع نیازهای کارکنان بر گرایش به کارافرینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه شاهد تهران، دانشکده علوم انسانی.
- Øعربیون، ابوالقاسم؛ عبدالله زاده، غلامحسین (1389). توسعه اشتغال و کارآفرینی و نقش بسیج، فصل نامه مطالعات بسیج، شماره ی 49: صص31-49.
- Øرضوانی، مهران؛ طالبی، کامبیز؛ توکلیان، سعید (1390). شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآورانه درشرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره7، صص 83-98.
- Øمقیمی، سید محمد (1390). "پرسشنامه گرایش به بازار". پژوهشنامه مدیریت، جلد هفتم، انتشارات راهدان، تهران.
- Øهومن، حیدر علی (1384). آمار استنباطی در پژوهش های رفتاری. انتشارات سمت، تهران.
- Ø Boo S. Becherer, C.R., Haynes, J.P., & Fletcher, P. L (2006). Paths to profitability in owner-operated firms: the role of entrepreneurial marketing, Journal of Business and Entrepreneurship, 18: 17- 31.
- Ø Becherer, R.C., Haynes, P.J., & Helms, M.M (2008). An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: The influence of the owner/operator,Journal of Business and Entrepreneurship, 20: 44- 63.
- Ø Boles, J., Albert N(2016) On the R&D /Marketing interface in Knowledge intensive entrepreneurial firm’s. International Entrepreneurship and Management Journal.13:1-10.
- Ø Covin, J. G., & Kuratko, D. F (2010). The concept of corporate entrepreneurship. In V. K. Narayanan & G. C. O’Connor (Eds.), The blackwell encyclopedia of technology and innovation management (pp. 207–213). West Sussex: Wiley Publishers.
- Ø Collinson, E., & Shaw, E (2001). Entrepreneurial marketing- a historical perspective on development and practice, Management Decision, 39: 761-766.
- Ø Fornel, C., &Lacker, D (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, 28: 39-50.
- Ø
- Ø Gruber, M (2004). Marketing in new ventures: theory and empirical evidence. Schmalenbach Business Review, 56: 164-199
- Ø Hills, G.E., Hultman, C.M., & Miles, M.P (2008). The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing,Journal of Small Business Management, 46, 99–112.
- Ø Hills, G.E., &Hultman, C.M (2011). Academic Roots: The Past and Present of Entrepreneurial Marketing, Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24: 1–10.
- Ø Jones, R., & Rowley, J (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: a conceptual exploration,International Small Business Journal, 29: 25-36.
- Ø Keh, H.T., Nguyen, T.T.M., & Ng, H.P (2007). The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs,Journal of Business Venturing, 22, 592–611.
- Ø Kocak, A., Abimbola, T (2009). The effects of entrepreneurial marketing on born global performance.International Marketing Review. 26: 439-452.
- Ø Kilenthong, P., Hills, G.E., Hultman, C., &Sclove, L.S (2010). Entrepreneurial Marketing Practice: Systematic Relationships with Firm Age, Firm Size, and Operator’s Status. (pp: 1-15). Rencontres: de St-Gall.
- Ø Lee, J.N., & Kim, Y.G (1999). Effect of partnership quality on IS outsourcing success: conceptual framework and empirical validation, Journal of Management information systems, 15: 29-61.
- Ø Miles, M., &Darroch, J (2004). Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitiv .Journal of Business Research. 58: 277-284.
- Ø Miles, M., Gilmore, A., Harrigan,P,. Lewis, G., Sethna,Z (2014). Exploring Entrepreneurial Marketing. Journal of Strategic Management 18:94-11
- Ø Morris, M.H., Coombes, S., Schindehutte, M., & Allen, J (2007). Antecedents and Outcomes of Entrepreneurial and Market Orientations in a Non-profit Context: Theoretical and Empirical Insights, Journal of Leadership and Organizational Studies, 13: 12-39.
- Ø Morris, M.H., Schindehutte, M., LaForge, R.W (2007), The Emergence of Entrepreneurial Marketing: Nature and Meaning, in: Harold P. Welsch (Eds), Entrepreneurship: the Way Ahead (pp: 91-104), New York: Routledge.
- Ø Morrish, C.S., & Deacon, H.J (2009). Entrepreneurial marketing: a comparative case study of 42 Below Vodka and Penderyn Whisky, Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24: 113 -124.
- Ø Morrish, S.C (2011). Entrepreneurship marketing: A strategy for the twenty-first century?,Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13: 110-119.
- Ø Morrish, s., Coviello N., McAuley, A., Miles, M(2014).Entrepreneurial Marketing: Is Entrepreneurship the Way Forward for Marketing?development in Marketing science, 3:446-446
- Ø Stokes, D (2000). Entrepreneurial marketing: a conceptualisation from qualitative research. Qualitative Market Research: An International Journal, 3:47-54.
- Ø Schuster1,O., Falkenreck1, C., & Wagner, R (2015). Entrepreneurial Marketing in Last decade. 10th European Conference on Innovation and Entrepreneurship, At Genoa, Italy.