نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
2
استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
3
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران ( مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران) بود.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه این تحقیق را کلیه هواداران باشگاه استقلال تهران تشکیل دادند که تعداد 366 نفر از آن ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه تعدیل شده تاکتیک های بازاریابی ارتباطی ایزدی و احسانی (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و تحلیل عاملی در سطح معناداری 05/0 با کمک نرم افزارهای SPSS20 وlisrel8.50 و SYSTAT13 استفاده شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد؛ بین خرده مقیاس های مدیریت دانش، کیفیت خدمات، رضایتمندی، اعتماد، تعهد، کمیت مصرف، تبلیغ شفاهی و در نهایت پیگیری رسانهای به تفکیک عضویت در کانون هواداران تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p)؛ این در حالی بود که بین خرده مقیاس های بازاریابی ارتباطی به تفکیک تماشای سالانه فوتبال، به جز در خردهمقیاسهای رضایتمندی و اعتماد در دیگر خرده مقیاس ها تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > p).
نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج تحقیق حاکی از آن بود که؛ بررسی وضعیت تاکتیک های بازاریابی، بررسی نقاط ضعف و قوت در این زمینه و همین طور ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی، در شناخت بیشتر باشگاههای لیگ برتر فوتبال به ویژه باشگاه استقلال تهران از هواداران خود موثر بوده و باعث توسعه نظام هواداری در کشور میشود
- ابراهیمی، عبدالحمید: مهدیه، امید، (1386)، بازاریابی الکترونیک: اصول، مفاهیم، کاربردها، چاپ اول، انتشارات همای دانش، ص28.
- الهی، شعبان: حیدری، بهمن، (1384)، مدیریت ارتباط با مشتری، چاپ اول، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ص51.
- حسینی، سید عماد، (1388)، طراحی الگوی بازاریابی ورزشی لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
- صمدی، منصور: نورانی، محمد، فارسی زاده، حسین، (1388)، بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید در فروشگاههای پوشاک با استفاده از مدل معادلات ساختاری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 53 ،ص 22.
- غفاری آشتیانی، پیمان، ( 1387)، تبلیغات شفاهی پارادایم هزاره سوم، ماهنامه تدبیر مدیریت، شماره 166، ص 5.
- معصومی، سیاوش . (1387). بررسی انگیزه ها و عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در بازی فوتبال، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- Ø Bühler, A. W & Heffernan, T. W & Hewson, P. J. ( 2008). The soccer club-sponsor relationship: identifying the critical variables for success, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship,4:291-310.
- Ø Chen ,Tzu-Hui. (2008). The examination of factors that affect the relationship between Employee-Customer satisfaction in recreational sport/fitness clubs in Taiwan, MA Dissertation, United States Academy ,12: 100-108
- Ø Cigliano, J & Georgiadis, M & Pleasance, D & Whalley, S. (2005). The Price of Loyalty. The McKinsey Quarterly , 4: 68-77.
- Ø chilli, G. (2013). A Framework for Valuing the Quality of Customer Information, MA dissertation, The University of Melbourne , 13:49
- Ø Das, K. (2009). Relationship marketing research (1994-2006): An academic literature review and classification. Marketing Intelligence & Planning ,27: 326-363.
- Ø Grönroos, C. (2006) ‘Adopting a Service Logic for Marketing’, Marketing Theory ,6(3): 317–33.
- Ø Hill, B & Green, B. Ch. (2014). Repeat attendance as a function of involvement loyalty and the sportscape across three football contexts, sport management review , 3:145–162,
- Ø Hunt, S.D. (2000) The Nature and Scope of Marketing, Journal of Marketing , 40: 17–28
- Ø Kim, Y. K., & Trail, G. T. (2011). A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach, Journal of Sport Management ,25: 57-69.