,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای کتب منتشر شده روش تحقیق در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران تا پایان بهار 1393 بود.
روششناسی. روش تحقیق حاضر از لحاظ استراتژی، توصیفی و به لحاظ مسیر اجرا از روش تحلیل محتوا استفاده شد. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، برگه کدگذاری و دستورالعمل محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی برگه کدگذاری توسط جمعی از متخصصین رسانه و ورزش و پایایی با محاسبه ضریب کندال(89/0) و میزان توافق 4 کدگذار به دست آمد. جامعه مورد بررسی شامل تمام کتاب های روش تحقیق به زبان فارسی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود که تعداد کتاب های شناسایی شده توسط محقق تا پایان بهار 1393 به تعداد 14 عنوان مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که تا پایان بهار سال 1393، تنها 14 کتاب روش تحقیق در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی به زبان فارسی در ایران انتشار یافته است که 3 مورد آنها تألیف و 11 مورد آنها ترجمه است. ضمناً از جمع 11 کتاب ترجمه شده، تنها 5 کتاب اصلی وجود داشت که توسط گروه های مختلف به صورت تکراری ترجمه شده است. بین استفاده از انواع تصویر، نمودار و جدول و همینطور تعداد منابع و نوع منابع استفاده شده در کتابها تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: کتاب ترجمه کوزه چیان و همکاران از بالاترین امتیاز در میان کتب مورد بررسی قرار گرفت و می تواند در اولویت انتخاب مطالعه کنندگان قرار گیرد.
- ایزدی، صمد؛ عابدینی، میمنت و منصوری، سیروس(1390). تحلیل محتوای تربیت بدنی در کتابهای درسی دوره ابتدایی، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 13، ص 40-27.
- آرمند، محمد(1377). شیوه های ارزشیابی کتاب درسی دانشگاهی، فصلنامه سخن سمت، شماره 3، ص 34-41
- آرمند، محمد(1384). ملاحظاتی در نگارش متون درسی، فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 14، ص 45.
- آرمند، محمد و ملکی، حسن (1391). مقدمهای بر شیوه طراحی و تالیف کتاب درسی دانشگاهی، تهران: سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، ص۱۵۱ - ۱۵۳.
- آرمند، محمد(1387). ویژگی های نمونه ای از یک کتاب درسی دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 20، ص 156-147.
- ایمانی، محمد تقی و نوشادی، محمدرضا(1390). تحلیل محتوای کیفی، دو فصلنامه پژوهشی ، شماره 2، ص44-15.
- پیربداقی، فاطمه(1390). رویکردهای میرینگ در فرایند تحلیل محتوای کیفی، پیام پژوهش، شماره 92، ص 32-29
- جعفری هرندی، رضا و میر شاه جعفری، ابراهیم(1389). تبین فرمول های خوانایی به عنوان روش اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی، روش شناسی علوم انسانی، شماره 63، ص 116-97.
- رحمانی، مریم(1392). تحلیل وضعیت کتب درسی مدیریت سازمان های ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد شهرری.
- رضوی، آمنه و نظرعلی، پروانه(1385). تحلیل محتوای کتاب تربیت بدنی (1) اول دبستان آموزش و پرورش 1379، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 11، ص 15.
- رضی، حسین (1388). شاخص های ارزیابی و نقد کتاب های درسی دانشگاهی، فصلنامه سخن سمت، شماره21، ص 30-21.
- روشنی، رویا؛ قاسمی، حمید و کشکر، سارا(1391). تحلیل محتوای کتابهای منتشرشده با موضوع ورزش و تربیت بدنی کشور از ابتدا تا پایان سال1390. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
- سپاسی، مینا؛ مشرف جوادی، اشرف، مهر علیزاده، محسن و شفیع نیا، مهرداد(1384). بررسی وضعیت محتوای درس تربیت بدنی در مدرسه های راهنمایی دخترانه کشور و ارائه الگوی پیشنهادی، فصلنامه المپیک، شماره3، ص 38-27
- شریفی، محمد(1392). تحلیل وضعیت کتب بازاریابی ورزشی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
- شکوهی فرد، حسین؛ حسینائی، محمد و زنگویی، اسدا...(1386). اصول و روش های سازماندهی محتوای کتاب درسی دانشگاهی: کتاب درسی دانشگاهی(1)، سازمان مطالعه و تدوین کتب(سمت).صص 417-428
- شکاری، عباس و نجاریان، ذکیه(1391). تعیین شاخص های سطح خوانایی کانینگ در محتوای کتاب هدیه های آسمانی چهارم و پنجم ابتدایی در ایران، مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، شماره 33، ص 71.
- صالحی عمران، ابراهیم و محمدزاده، سمیه(1390). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی براساس حیطه شناختی درس تربیت بدنی. همایش ملی تحول بنیادین در نظام درسی ایران.
- صالحی عمران، ابراهیم و عابدینی بلترک، میمنت(1390). تحلیل محتوای مولفه های اطلاعات سلامت در کتاب های درسی. مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 20، صص 608-601.
- صفری، یحیی و مرزوقی، رحمت الله(1388). ارزیابی محتوای درسی کتاب ها، راهنمای تدریس و اهداف آموزشی درس علوم دوره راهنمایی تحصیلی، از لحاظ میزان توجه به مولفه های فراشناخت و آگاهی های فراشناختی دانش آموزان، مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز. شماره 57، ص 77.
- عرب، آرمین(1387). فقر کتب ورزشی در بازار نشر. به نشانی: http://newmass.blogfa.com/post-141.asp
- علیمردانی، محمد قاسم(1380). شکل، فرم و طراحی گرافیکی در کتابهای درسی و اثر آن در آموزش.پایان نامه کارشناسی ارشد ارتباط بصری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- عریضی، حمید رضا و عابدی، احمد(1382). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بر حسب سازه انگیزه پیشرفت، فصلنامه نوآوری آموزشی. شماره 5، صص 30-21.
- عقیلی،الهه؛ یار محمدیان، محمد حسین و سعادتمند، زهره (١٣٨٨). ارزشیابی محتوای کتاب زبان فارسی(١) پایه اول متوسطه از نظر دبیران شهرستان مبارکه. نشریه دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی، شماره ۲٣، صص: ٨۴ -٦٧.
- فرقانی، محمدمهدی (1390). کتاب نخستین رسانه گروهی. هفته نامه مهر در یافتی در تاریخ 20/4/93 به نشانی: http://old.sooremehr.ir/magentry.asp?id=9481
- فرج الهی، مهران و پور شرقی، منصوره (1385). بررسی محتوای کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیام نور. فصلنامه پیک نور، سال چهارم، شماره 4، ص 76.
- فضل الهی، سیف و ملکی توانا، منصوره(1389). روش شناسی تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شماره 3، ص 71.
- قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا و موسوی، محمد (1391). تناسب حوزه نشرکتب ورزش وتربیت بدنی بانیازهای بازدیدکنندگان ازنمایشگاه کتاب وغرفههای تربیت بدنی درسال 1390، پژوهشهای مدیریت ورزشی وعلوم حرکتی. شماره 3. صص:50-33.
- کیانی، مسعود؛ رستگارپور، حسن و شریف، مصطفی(1390). بررسی نقش گرافیک در طراحی و آماده سازی کتاب های درسی دانشگاهی. نشریه عیار، شماره 24، صص 66-46.
- ملکی، حسن(1385).مبانی و معیارهای نقد کتاب درسی دانشگاهی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 1، صص20 -9.
- منطقی، مرتضی(1388). تحلیل محتوای کتاب های دینی سوم راهنمایی و دبیرستان از منظر پاسخ به نیازهای عاطفی-روانی و اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 29، صص 52-64.
- نصر اصفهانی، احمدرضا؛ فاتحی زاده،مریم و فتحی،فاطمه(1383). جایگاه مهارت اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان در کتاب های درسی عمومی دوره متوسطه. دانشور رفتار، شماره 9، صص 64-49.
- نوریان، محمد(1386). تحلیل محتوای کتاب های فارسی سال اول دبستان در ایران. فصلنامه روانشناسی ایرانی، شماره 12، صص366-357.
- هاشمی، احمد؛ همتی، ابوذر و کاظمی، محمدرضا(1389). تحلیل محتوای کتاب مهارت های اجتماعی-اقتصادی سال اول پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی از ونظر خوانایی با استفاده از تکنیک های خوانایی(روش کلوز، روش بررسی تصاویر و روش بررسی پرسش ها) و نظرات دبیران این درس. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، شماره 20، ص 43-52.
- هرندی،رضا؛ نصر، محمدرضا و میرشاه جعفری، ابراهیم(1387). تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تاکید بر تحلیل محتوای کتاب های درسی. فصلنامه حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، صص 33-58.
- Ø Home, J. (2005). Sport and mass Media in Japan. sociology of sport journal, 22: 415-432.
- Ø Li, M., Cotton, D. (1999). Content analysis of the Introductory Course in Sport Management, Gournal of Sport manajement Gsm, Volume 10, Issue 1.
- Ø Mayer, R., Gallini, K. (1990). When is an lllustration Worth Ten Thousand Words?, J. Educ. Psychol, 82(4): 20-715.
- Ø Michael, J.M., Paul, M.P. (2003). A Content Analysis of the Journal of Sports Economics, Journal of Sports Economics, 4(1): 64.
- Ø Min, H.S., Kim, H.Y., Know, Y.J., Sohn, S.Y. (2011). Conjoint analysis for improving the e-book reader in the Korean market, Journal of Science Direct, 12923-12929.
- Ø Shilbury, D. (2010). A bibliometric analysis of four sport management journals. Sport Management Review, xxx: 1-19.
- Ø Rowe, D. (2004). Sport, culture and the media. LONDON: open university press.
- Ø Tatum, B. (2005), Using Pictures to Increase Comprehension", In B. Hoffman (Ed.), Encyclopedia of Educational Technology. Retrieved November4,2008, from: http://coe.sdsu.edu/eet/Articles/pictcomprehens/start.htm.