نویسندگان
1
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووس
2
دانشیار دانشگاه مازندران
3
استادیار دانشگاه الزهرا
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: شناخت توانمندیها و جذابیتهای طبیعی و فرهنگی برجسته در مقاصد گردشگری ورزشی مهمترین عامل در توسعه گردشگری ورزشی میباشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشهای بومی و سنتی بر اساس قابلیتهای اکوتوریسمی میباشد
روششناسی: نمونه آماری تحقیق شامل گردشگران ورزشی (ورزشکاران و حامیان مالی)(105n=)، کارشناسان ورزشی هیئتهای ورزشی (45n=) و کارشناسان میراث فرهنگی (13n=) استان گلستان میباشد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تمایل رفتاری یوشیدا و جیمز (2010) و پرسشنامه محقق ساخته اکوتوریسم ورزشی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر مدل نشان داد که جاذبههای طبیعی مربوط به فعالیتهای ورزشی آبی و ساحلی با بار عاملی (81/0=β) و جاذبههای طبیعی مرتبط به فعالیتهای ورزشی طبیعی و جنگلی با بار عاملی (72/0=β) بیشترین تأثیر را بر قصد رفتاری تجربه مجدد گردشگران دارند. همچنین گویه فوتبال و والیبال ساحلی (87/0=β)، گویه سوارکاری (83/0=β)، گویه اسکی و برفنوردی (73/0=β)، گویه رالی موتور (73/0=β) و گویه مسابقات سوارکاری (91/0 =β) مهمترین گویههای تأثیرگذار بر ابعاد پرسشنامه اکوتوریسم ورزشی بودند
نتیجهگیری: با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه استانهای شمالی و بهرهوری از جذابیتهای ساحل و جنگل و تلفیق مناسب آن با ورزشهای بومی و سنتی، میتوان زمینه توسعه گردشگری ورزشی را در این مناطق به وجود آورد.
- اندام، رضا، منتظری، امیر، فیضی،سمیرا (1393). بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 26. ص ص 36-15.
- تاجزاده نمین، هاشم زاده، ژاله (1393). نقش جشنوارههای محلی در توسعه گردشگری از دیدگاه گردشگران بالقوه، مطالعات مدیریت گردشگری، سال 8، شماره 26. ص ص 52-25.
- حسنیمهر، صدیقه، کوهی، شهربانو (1390). شناسایی تواناییهای بالقوه حوزه رودخانهای به عنوان مکانهای مناسب طبیعتگردی. برنامهریزی محیطی و منطقه ای، شماره 11. ص ص 16-4.
- رسولی،سوسن ، نارنجچی شتربانی، فهیمه(1394). بررسی پتانسیل جغرافیایی استان آذربایجان شرقی در جذب گردشگر ورزشی. فصلنامه فضای جغرافیایی، شماره 51، صص 63-73.
- رضوی،محمدحسین، حسینی، سیدعماد، خواجهپور، اکرم.(1392)، بررسی جاذبههای طبیعی اثرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی استان مازندران، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشگاه مازندران، سال 9، شماره17، صص15-26.
- رمضانی، بهمن، فروغی، پریسا (1388). شناخت پتانسیل اقلیمی توریسم ورزشی در نوار ساحلی انزلی. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیط گروهی جغرافیا. سال اول. شماره 2.ص 93- 87.
- رنجبران، بهرام، خزائی، جواد، بالوئیجامخانه، هادی(1392). تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 1، ص ص 34-13.
- زیتونلی، عبدالحمید، فراهانی، ابوالفضل، اسدی، حسن(1392). گردشگری اقتصادی و اثرات بلند مدت اقتصادی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، شماره 1. ص 18-9.
- شجاعی، وحید (1391). برنامهریزی راهبردی توریسم ورزشی استان مازندران. فصلنامه علمی – پژوهشی فضای جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، سال 12. شماره39.صص 173-194.
- شهریاری، بهمن، مهرعلی، همتینژاد، ملکاخلاق، اسماعیل(1394). شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعه گردشگری استانهای شمالی ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 30، ص ص 70-55.
- علیآبادی، سمیرا، حسامی، شیما (1393). امکانسنجی پیوند عملی اکوتوریسم و توریسم ورزشی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال3. شماره سه. ص ص 50-43.
- غفوری، فرزاد (1393). الگوی توسعه گردشگری بر مبنای بازی های بومی و محلی کشور. مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 24. شهریور و مرداد 1393. ص ص 174-153.
- فراهانی، ابوالفضل، اصفهانی، نوشین، زارعی، محسن، خالقی آرانی، حسین (1393). نقش مقاصد در توسعه گردشگری ورزشی در یک دوره پنج ساله در ابوظبی. مدیریت ورزشی، دور6، شماره2، ص ص 230-215.
- فلاحی، احمد، حسنی، احسان، کروبی، مهدی (1392). بررسی جاذبههای طبیعی موثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 17، ص ص 174-159.
- کارکن، لیلا، اسدی، حسن، زیتونلی، عبدالحمید (1392)، تاثیر رویداد ورزشی اسب دوانی بر توسعه توریسم ورزشی استان گلستان. مطالعات مدیریت ورزشی، دور1، شماره 2، ص ص 17-9.
- محبوبفر، محمدرضا، شفقی، سیروس، زنگیآبادی، علی(1390). برنامهریزی و توانسنجی گردشگری در کاشان. مجله برنامه ریزی فضایی. سال اول، شماره دوم. ص ص 132-109.
- محمدیترکمانی، احسان، گودرزی، محمود، جعفری، افسر، جاوید، مجید (1393). بررسی اثرات تور بینالمللی دوچرخهسواری آذربایجان بر استانهای شمال غرب کشور. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. سال 10، شماره 20. ص ص 54-45.
- موسوی گیلانی، رضا، اسدی، حسن، سجادی، نصراله(1391). بخشبندی بازار گردشگری ورزشی ایران برای گردشگران خارجی و ارائه الگوی هدف. مدیریت ورزشی، شماره 12، ص ص 59-37.
- ویسی، هادی و مهماندوست، خدیجه(1394). بررسی موانع توسعه گردشگری بین المللی به ایران با تاکید بر گردشگری ورودی. فصلنامه ژئوپلیتیک. شماره اول، بهار 1394. ص ص 156-135.
- هنرور، ا فشار. قنبری فیروزآبادی، علیرضا، خطیبزاده، مهدی. (1392). ویژگیهای جمعیت شناختی و اولویت های گردشگران ورزشی در ایران. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی دوره 2، شماره 5، صص 1-24.
- Ø Angelo Presenza, Lorn Sheehan. (2013). Planning tourism through sporting events. International Journal of Event and Festival Management, Volume: 4 Issue: 2. P p: 56-71.
- Ø Causevic. S, Lynch, P. (2013). Political (in) stability and its influence on tourism development. Tourism Management Vol.34, pp. 145-157.
- Ø Chunyang Wang, Hailin Qu, Maxwell K. Hsu (2016). Toward an integrated model of tourist expectation formation and gender difference. Tourism Management. Volume 54, June 2016, Pages 58–7.
- Ø Gábor. K, Károly. T, Zsolt. R. (2015).The Changing Role of Sports in Urban Development: A Case Study of Debrecen (Hungary). Sport tourism review. Volume: 117 Issue: 9. P p: 145- 161.
- Ø Getz, D, Stephen J. Page (2016). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management 52 (2016), 593-631.
- Ø Giovanna. Bertella. (2014). Designing small-scale sport events in the countryside. International Journal of Event and Festival Management, Volume: 5 Issue: 2. P p: 214-235.
- Ø Heather J. Gibson, Kyriaki. K, Sung. JK (2012). Small-scale event sport tourism: A case study in sustainable tourism. Sport Management Review 15 (2012) 160–170.
- Ø Héctor V. J, José Luis. C.P, Milagros. G., Mari. C.S (2015). Cost–benefit analysis of sport events: The case of World Paddle tour. Investigations Europeans de Dirección y Economía de la Empresa (2015). http://dx.doi.org/10.1016/j.iedee.2015.04.001.
- Ø Icoz,O .; Gunlu, E.; & Oter,Z.(2010). Sport tourism destinations as brand and factors affecting destination choices of soccer teams. 5th International congress on Business, economic and Management. Pp: 241-252.
- Ø Ionela. G, Paven. (2015). Tourism opportunities for valorizing the authentic traditional rural space-Case study: Ampoi and Mures Valleys micro region, Alba County, Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences 188 (2015) 111 – 115.
- Ø James Higham, Tom Hinch (2002). Tourism, sport and seasons: the challenges and potential of overcoming seasonality in the sport and tourism sectors. Tourism Management 23 (2002) 175–185.
- Ø Juan M. Hernández, Rafael Suárez-Vega, Yolanda Santana-Jiménez. (2016).The inter-relationship between rural and mass tourism: The case of Catalonia, Spain. Tourism management. Volume 54, June 2016, Pages 43–57.
- Ø Khor Poy Hua, Lim Khong Chiu. (2013). Multiculturism: Issues of Malaysian Female Sport Tourists’ In Event-Based Sport Tourism. Procedia - Social and Behavioral Sciences 91 (2013) 270 – 287.
- Ø Kunkaew Khlaikaew (2015). The Cultural Tourism Management under Context of World Heritage Sites: Stakeholders’Opinions between Luang Prabang Communities, Laos and Muang-kao Communities, Sukhothai, Thailand. Procedia Economics and Finance 23 (2015) 1286 – 1295.
- Ø Nicholas D., Kostas. A, Nikolaos.T, Serafim. K (2013). Predicting spectators’ behavioral intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review 16 (2013) 85–96.
- Ø Stefania. B, Dan Mihnea. D (2015). Tourism development after the implementation of sustainable strategies in Neamt County. Procedia - Social and Behavioral Sciences 188 (2015) 230 – 236.
- Ø Thaleghani, Gholamreza, Ghafari, Ali. (2014).Providing a management model for the development of sports tourism. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 120, 289-298.
- Ø Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model. Tourism Management, Vol. 26: 45–56.
- Ø 39. Yoshida, M., & James, J. (2010). Customer satisfaction with game and service experience: Antecedents and consequences. Journal of Sport Management, 24, 338–361.