نویسندگان
1
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)
2
دانشیار مرکز نحقیقات پیشگیری از مصدومیت های ترافیکی جاده ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3
دانش آموختۀکارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س)
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف ازانجام این تحقیق اعتبارسنجی مقیاس تداعیات برند راس، در تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روش شناسی: تحقیق بهروش پیمایشی و از نوع همبستگی انجام شد. نمونهها شامل 650 تن از هواداران تیمهای پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان در مسابقات فصل 92-91 لیگ برتر بودند. ابزار تحقیق پرسش نامه با 41 گویه که به طور مستقیم از راس دریافت شده و به روش ترجمه- باز ترجمه و سپس از طریق ویرایش زبانی به فارسی آماده شد. پس از آماده سازی پرسشنامه بررسی روایی محتوایی و صوری توسط 5 تن از اساتید بازاریابی ورزشی صورت گرفت. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 92/0 بهدست آمد(01/0P<).همچنین به منظورروایی سازه، از از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی،روش مولفه های اصلی با دوران مایل ابلیمین برای دوران مولفهها استفاده شد.
یافتهها: خلاصهای از یافتهها آورده شود. بر این اساس 9 عامل شخصیت، رقابت، موفقیت، سابقه، ورزشگاه، برند، عامل اجتماعی، امتیاز انحصاری و منحصر بهفرد که واریانس 289/64 درصد از تداعیات برند را تببین میکنند، به دست آمد. شاخص ها و خروجیها برازش مناسب مدل را نشان داد (CFI=0/91).
نتیجهگیری: نسخه فارسی ابزار تداعیات برند راس ابزار مناسبی برای مطالعه و ارزیابی برند باشگاههای حرفهای است. پیشنهاد میشود مدیران بازاریابی ورزشی در فرآیند حرفهای شدن تیمها، به میزان و جهت اثرگذاری هر یک از این متغیرها توجه کافی نمایند.
منابع
- اسداله، هوشنگ و حمیدی زاده، محمدرضا و دری، بهروز و کریمی علویچه، محمدرضا. (1388). توسعه مدل ارتباطی بین ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری با عملکرد برند در بازار: مطالعه موردی برندهای لبنی در تهران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 16، 52-76.
- بخردی، فرشاد. (1388). ارائه مدلی برای اندازه گیری تداعی های برند در صنایع غذایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
- تکلی، همیلا. (1390). مدل سازی ارزش ویژۀ برند مبتنی بر مشتری کمیته ملی المپیک ایران. رساله دکتری. دانشگاه تهران
- کاپفرر،ژاننوئل (1385). مدیریتراهبردینام تجاری، قربانلو،سینا، تهران، انتشاراتمبلغان. 203-205.
- Ø Aaker, D.A. (1991). Managing brand equity: capitalizing on the value of the brand name. New Yourk, Free Press, 35-68
- Ø Berry L. Leonard. (2000). Cultivating service brand equity. Journal of Academy of Marken g Science. 1(28): 128-137.
- Ø Brain, D. Till, and Daniel, Baack, and Brain, Waterman. (2011). Strategic brand association map: developing brand insight. Journal of product and brand management, 2(20): 92-100.
- Ø Chen, Arthur Chen-Hsui. (1996). The measurement and building of customer based- brand equity. Ph.D. dissertation, National Chengchi University in Taiwan.
- Ø Chen, Arthur Chen-Hsui. (2001). Using free associaon to examine the relationship between the characteristics of bran association and brand equity. Journal of product and brand Manegement, 7(10): 439-45.
- Ø Gladden, J. M. and Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: examination the link between brand association and brand loyalty. International Journal of Sport Marketing and sponsorship. 3 (1): 67-94.
- Ø Gladden, J. M. and Funk, Daniel C. (2002). Developing an understanding of brand association in team sport : empirical evidence from consumer of professional sport. Journal of sport management, (16): 54-81
- Ø Hsieh, M. H. (2004). Measuring global equity cross-national survey data. Journal of international Marketing, 2 (12): 28-57
- Ø Keller, K. L. (1993). Conceptualizing measuring and managing customer. based brand equity . Journal of Marketing, (57): 1-22.
- Ø Ross, Stephen D., and James, d., and Vargas,Patrick. (2006). Development of scale to measure team brand association in professional sport. Journal of Sport Management, (20): 260-279
- Ø Williams, A. S. (2010). Examining The Role of Brand association in Multipurpose Fitness Facilities: The Relationship Between Service Quality, Exercise Commitment, Brand Association and Brand loyalty. PHD dissertation, Indiana University