نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان البرز
2 کارشناس مسئول پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
3 پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و تدوین نظامنامهی اخلاقی اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران از دیدگاه دانشجویان بود.
روششناسی: جامعه آماری تحقیق را دانشجویان رشته تربیتبدنی سراسر ایران به تعداد 15 هزار نفر تشکیل دادهاند. به منظور استفاده از نظر همهی اقشار دانشجویی کشور، تصمیم گرفته شد تا تعداد نمونه بیشترین حد ممکن در نظر گرفته شود و محققان (1018=n) پرسشنامه را بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری نمودند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته 41 سؤالی بود که دارای مقیاس پنج ارزشی لیکرتی بود. به منظور توصیف آماری دادهها از شاخصهای توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. برای تعیین عاملها از روش تحلیل عاملی اکتشافی، برای تأیید مدل ارتباط سؤالات با عاملها و عاملها با مفهوم نظامنامه اخلاقی از تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل وضعیت سؤالات از آزمون t تک نمونهای و در نهایت برای اولویتبندی سؤالات و عاملها از آزمون فریدمن استفاده گردید.
یافتهها: با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 32 سؤال از طریق مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس مورد تأیید قرار گرفت. این سؤالات در 6 عامل فعالیتهای گروهی 131/13، صداقت گفتاری و رفتاری 793/12، وظیفهشناسی 577/11، رفتار حرفهای 576/9، تعهد علمی- پژوهشی 779/8 و مسئولیت مالی 699/7 قرار گرفتند که توان پیشگویی سؤالات بر اساس مجموع واریانسها، برابر با 555/63 درصد میباشد. پایایی عاملهای پرسشنامه بین 73/0 تا 88/0 و پایایی کل پرسشنامه 84/0به دست آمد. در خصوص رابطه سؤالات با عاملها، تمامی سؤالات دارای رابطه معناداری (96/1±T value) با عامل خود داشتند. در خصوص آزمون خوبی (نیکویی) برازش، نسبت2x به df برابر 84/3 و ریشه میانگین مجذور خطای تقریبی RMSEA برابر با 053/0 به دست آمد. همچنین تمامی عاملها با مفهوم نظامنامه اخلاقی رابطه معناداری (96/1±T value) داشتند.
نتیجهگیری: تدوین ایننظامنامه اخلاقی که برخاسته از آموزههای دینی و فرهنگ ملی است میتواند راهگشای جامعه علمی ورزش ایران باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Codifying Ethical Standards for Iran faculty Members of Physical Education and Sport Sciences from the student perspective
نویسندگان [English]
- Hosin Poursoltani Zarandi 1
- Behashteh Eghbali 2
- Hosin Zareiyan 3
1
2
3
چکیده [English]
Objective: The aim of this study was identification and codifying Ethical Standards for Iran faculty Members of Physical Education and Sport Sciences from the students’ perspective.
Methodology: Statistical population of this study involved 15 thousand students of Physical Education throughout Iran that 1018 students were selected randomly. Measuring instrument was a researcher-made questionnaire, including 41 questions in five-value Likert scale. The data analyzed by Exploratory factor analysis used to determine factors. Factor analysis approach used to approve the model by determining relationship between questions with factors and factors with ethics Standard. Single sample t-test was used for analyzing the status of questions. Finally Freidman test was used for prioritization of questions and factors.
Results: Using exploratory factor analysis 32 questions were confirmed by using varimax rotation. Furthermore, the questions set in six factors including, group activities 13.131, verbal and behavioral honesty 12.793, Deontology 11.577, professional behavior 9.576, scientific-research commitment 8.779 and financial responsibilities 7.699 in which predictive power of questions based on the total variance were % 63.555. Reliability of the questionnaire’s factors was between 0.73- 0.88 and total reliability was 0.84. Considering questions and factors, all of the questions had a significant relation with their factors (T value=1.96). Goodness-fit test showed that x2 / df ratio was 3.84 and RMSEA was 0.053. Also all the factors had a significant relationship with the concept of ethics standard (T value=1.96).
Conclusion: Compilation of the ethical Standard which is derived from the religious principles and national culture can help the scientific community of physical education of Iran.
کلیدواژهها [English]
- Ethical standard
- Faculty member
- Physical education and sport sciences