شیرین احمدی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر حکمرانی خوب بر اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری؛ نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان ورزش شهرداری بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. حجم نمونه 317 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای حکمرانی خوب مقیمی و اعلایی اردکانی(1390)، اعتماد عمومی نرگسیان و همکاران (1394)، سکوت سازمانی وکولا و بوراداس (2005) و آوای سازمانی هامس (2012) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حکمرانی خوب تأثیر منفی و معکوسی بر سکوت (669/0-) و سکوت تأثیر منفی و معکوسی بر اعتماد عمومی (098/0-)، کارکنان دارد و همینطور حکمرانی خوب تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد عمومی (507/0)، کارکنان دارد. همچنین مدل تحقیق مبنی بر تاثیر حکمرانی خوب با اعتماد عمومی کارکنان سازمان ورزش شهرداری با در نظر گرفتن نقش میانجی سکوت و آوای سازمانی، از برازش مطلوبی برخوردار است.نتیجهگیری: در جلسات مدیران میتوانند با استفاده از آوا سازمانی، اثرات سکوت را از بین ببرند. مدیر با تحریک آوای سازمانی کارکنان، خواستههای آنان را درمییابد و در صورت پاسخگویی و حل مشکلات ، به طور خودکار مشکلات و خواستههای جمعی از کارکنان نیز که دارای سکوت سازمانی هستند از بین خواهد رفت و به دلیل از بین رفتن مشکلات و ابهامات، حتی با وجود اینکه سکوت آنان تغییری نداشته است اعتماد عمومی آنها افزایش پیدا میکند و تاثیر منفی سکوت آنان بر اعتماد عمومیشان از بین خواهد رفت.