فاطمه احمدی؛ مجتبی اسکندری پور؛ مصطفی رشیدی نیا
چکیده
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان میباشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرمافزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیهوتحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، مهارتهای اجتماعی نیکرفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار تأیید شد.یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارتهای اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنیداری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش مهارتهای اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی میتواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند.