هشام رستمی؛ شهرام شفیعی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائة مدل معادلات ساختاری به منظور تبیین فرآیند حرفهایسازی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی بود که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، داوران بودند که نمونة آماری بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائة مدل معادلات ساختاری به منظور تبیین فرآیند حرفهایسازی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی بود که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، داوران بودند که نمونة آماری بر اساس تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار PLS به میزان 10 تا 20 برابر ابعاد ترسیم شده در مدل مفهومی برآورد شدند (160 نفر). جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (12 نفر) تائید شدوپایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شد.یافتهها: بر اساس تحلیل مسیر مشخص شد که به ترتیب اثر شرایط علی، زمینهای، و مداخلهگر بر حرفه-ایسازی، مستقیم، مثبت و معنیدار است (37/0، 19/0، 74/0). همچنین به ترتیب شرایط مداخلهگر و زمینهای با استراتژیها اثر مستقیم، مثبت و معنیداری داشتند (28/0، 24/0). در نهایت نتایج نشان داد اثر حرفهایسازی بر راهبردها (58/0)، و استراتژیها با پیامدها (84/0) مستقیم، مثبت و معنیدار است.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که شناخت مسیرهای فرآیند حرفهایسازی میتواند به فدراسیونهای ورزشی ایران جهت رسیدن به یک فرآیند کسب و کار کمک شایانی نماید. همچنین شناسایی پتانسیلهای بالقوة درونی و بیرونی فدراسیونها میتواند روند حرفهای-سازی و پیشرفت آنها را تسریع بخشد.
همایون عباسی؛ سید نصرالله سجادی؛ حسین عیدی؛ محسن لقمانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. بر این اساس، پس از بررسیهای متعدد از کارشناسان فدراسیونهای ورزشی (5 فدراسیون ورزشهای تیمی و 5 فدراسیون ورزشهای انفرادی)، تعداد 253 نفر برای شرکت روششناسی: در پژوهش حاضر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای خام، ابزار 24 سؤالی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. بر این اساس، پس از بررسیهای متعدد از کارشناسان فدراسیونهای ورزشی (5 فدراسیون ورزشهای تیمی و 5 فدراسیون ورزشهای انفرادی)، تعداد 253 نفر برای شرکت روششناسی: در پژوهش حاضر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای خام، ابزار 24 سؤالی ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) در قالب شش عامل و پس از بررسی و تأیید روایی سازه (NFI= .93, CFI= .92, GFI= .91, RMSEA= .062, χ2/df= 2.60) و پایایی (88/0r= ) در میان آزمودنیها توزیع شد تا با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شوند.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین همبستگی درونی میان عوامل تأکیدات راهبردی و معیارهای موفقیت وجود دارند (, p≤ .001 88/0r=) و بهترین منعکسکنندههای فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی کشور، ابعاد تأکیدات راهبردی (E= 1.36) و ویژگیهای بارز (E= 1.00) هستند. نتیجه گیری: علاوه بر ابعاد دیگر فرهنگ سازمانی مانند رهبری سازمانی و مدیریت کارکنان، بر اساس این یافتهها میتوان انتظار داشت که با تمرکز بر تأکیدات راهبردی در فدراسیونهای ورزشی زیربنا و پایههای کاربردی و اجرایی برای موفقیت و اثربخشی ورزش کشور فراهم شوند.