کیانوش شجیع؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ مهدی یوسفی؛ فریده افروزی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران ( مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران) بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه این تحقیق را کلیه هواداران باشگاه استقلال تهران تشکیل دادند که تعداد 366 نفر از آن ها به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران ( مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران) بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه این تحقیق را کلیه هواداران باشگاه استقلال تهران تشکیل دادند که تعداد 366 نفر از آن ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه تعدیل شده تاکتیک های بازاریابی ارتباطی ایزدی و احسانی (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و تحلیل عاملی در سطح معناداری 05/0 با کمک نرم افزارهای SPSS20 وlisrel8.50 و SYSTAT13 استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد؛ بین خرده مقیاس های مدیریت دانش، کیفیت خدمات، رضایتمندی، اعتماد، تعهد، کمیت مصرف، تبلیغ شفاهی و در نهایت پیگیری رسانهای به تفکیک عضویت در کانون هواداران تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p)؛ این در حالی بود که بین خرده مقیاس های بازاریابی ارتباطی به تفکیک تماشای سالانه فوتبال، به جز در خردهمقیاسهای رضایتمندی و اعتماد در دیگر خرده مقیاس ها تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > p).نتیجهگیری: به طور کلی، نتایج تحقیق حاکی از آن بود که؛ بررسی وضعیت تاکتیک های بازاریابی، بررسی نقاط ضعف و قوت در این زمینه و همین طور ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی، در شناخت بیشتر باشگاههای لیگ برتر فوتبال به ویژه باشگاه استقلال تهران از هواداران خود موثر بوده و باعث توسعه نظام هواداری در کشور میشود