مصطفی سلطانی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبهها و از روش معادلات ساختاری در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در غالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار PLS انجام گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت تجاری، هواداران، رسانه، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، سایر و حامیان مالی به ترتیب با ضرایب تاثیر: 352/0، 189/0، 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 137/0 میتواند مهمترین منبع درآمدزایی باشگاههای فوتبال کشور باشد.نتیجهگیری: باشگاهها میتوانند با بهرهگیری از شیوههای نوین بازاریابی و منابع مختلف درآمدزایی نظیر: فعالیتهای تجاری، هواداران، حق پخش رسانهای، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، حامیان مالی و سایر منابع، به منظور تامین نیازهای مالی، توسعه باشگاه و جهت حضور قدرتمند در عرصههای داخلی و بینالمللی، استفاده کنند.