مهرعلی همتی نژاد؛ احمد تاجی فایندری؛ کاظم هژبری؛ ابوذر سوری
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق بررسی اماکن ورزشی شهر رشت با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی شهر رشت اعم از دولتی و خصوصی به تعداد 148 مکان ورزشی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری و در محیط GIS، پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید. سپس برای هر یک از شاخصهای تأثیرگذار در مکانیابی اماکن ورزشی لایهها تهیه شد. پس از ترکیب و تحلیل تمامی لایهها با یکدیگر، موقعیت فعلی مکانهای ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از 148 مکان ورزشی، 26 مورد یک، دو یا سه حریم (رودخانه، لولههای گاز و خطوط انتقال نیرو) را رعایت نکرده بودند که معادل 18 درصد از کل مکانهای ورزشی رشت میباشد و 122 مکان، معادل 82 درصد، هر سه حریم را رعایت کرده بودند. از نظر شعاع کاربری تعداد کمی از اماکن (29 مکان ورزشی)، استانداردهای موردنظر را رعایت کرده بودند و همچنین از جنبه تراکم جمعیتی توزیع اماکن ورزشی بزرگ نسبت به اماکن کوچک و متوسط نامناسب بودند.نتیجهگیری: نتایج نهایی به دست آمده از پژوهش نشان میدهد اغلب اماکن ورزشی موجود در محدوده، از لحاظ مکانی دارای وضعیت نامناسب و متوسط و در برخی موارد اندک، دارای وضعیت مناسب و بسیار مناسباند. این مسئله را میتوان گواهی بر عدم استفادة مدیران از روشهای نوین و رایانهای در مکانیابی و ساخت اماکن ورزشی دانست.
رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ کاظم هژبری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 73-89
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامۀ محققساختهای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربۀ تربیتبدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، یومنویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 ≤ p انجام گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان و والدین درس تربیتبدنی در میان ده درس بهترتیب در اولویتهای ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنیداری نبود. همچنین دانشآموزان پسر و دختر بهترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنیدار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانشآموزان پایههای مختلف نیز معنیدار نبود.نتیجهگیری: جایگاه نسبتاً پایین درس تربیتبدنی از دیدگاه والدین و دانشآموزان دختر لزوم ارایۀ آگاهیها، تشریح اهداف، برنامهها و فواید درس تربیتبدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذتبخش، فارغ از تنش بههمراه فعالیتهایی جالب و سرگرمکننده و متناسب با خواست و علایق دانشآموزان دختر را ضروری میسازد.واژههای کلیدی: اولویتبندی دروس، انتخاب دانشآموز، موقعیت درس تربیتبدنی.