اسماعیل ملک اخلاق؛ نوشین بنار؛ علیرضا عباسی گرجی؛ فاطمه سعیدی؛ صبا هدایتی فر
چکیده
هدف: ارائه الگوی برندسازی استراتژیک بینالمللی ورزش کشتی ایران با رویکرد صادرات و ارزآوری.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و ساختاریافته با خبرگان حوزه بینالمللی ورزش با تکیه بر ورزش کشتی بود. انتخاب افراد و انجام مصاحبه تا رسیدن ...
بیشتر
هدف: ارائه الگوی برندسازی استراتژیک بینالمللی ورزش کشتی ایران با رویکرد صادرات و ارزآوری.روششناسی: روش پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی بوده و در آن از نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق و ساختاریافته با خبرگان حوزه بینالمللی ورزش با تکیه بر ورزش کشتی بود. انتخاب افراد و انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین از روش نمونهگیری گلوله برفی جهت انتخاب مصاحبهشوندگان استفاده شد و دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوریسازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در مجموع 153 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 12 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه و پس از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 53 مفهوم اصلی مشخص گردید و سپس در 20 مقوله فرعی قرار گرفتند. کدهای محوری در 7 مقوله اصلی دستهبندی شدند. مصادیق و مفاهیم بدست آمده در قالب الگوی پارادایمی شامل شرایط علّی، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای و پیامدها قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ راهبردهای مناسبی همچون داشتن رویکرد استراتژیک به کشتی، برگزاری لیگ کشتی با کیفیت، بازاریابی جهانی، ایجاد گردشگری ورزشی و تسهیل امکان صادرات و ارزآوری کشتی میتوان موجب کسب منافع داخلی و ملی، کاهش تنشهای سیاسی، جلوگیری از تضعیع حقوق کشتیگیران در رقابتهای جهانی و تسهیل در کسب میزبانی رویدادهای جهانی دست یافت.
مهر علی همتی نژاد؛ بهمن شهریاری سجهرودی؛ اسماعیل ملک اخلاق
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 19-33
چکیده
هدف: شناسایی و اولویتبندی منابع موجود اولین گام در توسعه و مدیریت مقاصد گردشگری ورزشی است. هدف این تحقیق اولویتبندی جاذبههای گردشگری ورزشی در توسعهی توریسم ورزشی استانهای شمالی ایران بود. روششناسی: بدین منظور 112 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی، 92 نفر از رئیسان، معاونان و کارشناسان دانشگاهها، ادارات کل تربیتبدنی، میراث ...
بیشتر
هدف: شناسایی و اولویتبندی منابع موجود اولین گام در توسعه و مدیریت مقاصد گردشگری ورزشی است. هدف این تحقیق اولویتبندی جاذبههای گردشگری ورزشی در توسعهی توریسم ورزشی استانهای شمالی ایران بود. روششناسی: بدین منظور 112 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی، 92 نفر از رئیسان، معاونان و کارشناسان دانشگاهها، ادارات کل تربیتبدنی، میراث فرهنگی و شهرداری سه استان مازندران، گیلان، گلستان به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و در یک مطالعه راهنما ضریب آلفای کرونباخ برابر با 88/0 برای پایایی آن محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کروسکال والیس، یومن ویتنی، تحلیل واریانس و توکی در سطح معنیداری 05/0 α=استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، جاذبههای مربوط به برگزاری مسابقات، ورزشهای آبی، تپهنوردی و طبیعتگردی،کوهنوردی و غارنوردی، گردش در جنگل، آبگرم و طبیعتدرمانی، شکار و صید و ورزشهای زمستانی به ترتیب از بالاترین اهمیت در توسعهی گردشگری ورزشی استانهای مورد مطالعه برخوردار هستند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای تحقیق ،مسئولان سازمانهای مربوطه باید اهمیت بیشتری به برگزاری مسابقات برای جذب بیشتر گردشگران ورزشی بدهند و مدیران بخش ورزشی با همکاری سایر بخشهای مربوطه سرمایهگذاری بیشتری برای جاذبههایی از قبیل ورزشهای ساحلی و طبیعتگردی انجام دهند.