محمد مازیاری؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است.نتیجهگیری: برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
محمد مازیاری؛ سید محمد کاشف؛ میرحسن سید عامری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 117-134
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بینفردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامۀ بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیتها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعۀ معنیدار را بین حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان نشان داد که در آن، مجموعۀ حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعۀ بیانگیزگی را تبیین میکند.نتیجهگیری: دبیران تربیتبدنی که محیط حمایتی برای دانشآموزان فراهم کنند، میتوانند بر بیانگیزگی دانشآموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی افزایش دهند.واژههای کلیدی: انگیزش، حمایت اجتماعی، تربیتبدنی، تحلیل کانونی.