محمدحسن فردوسی؛ الخاص ویسی؛ حیدر حسینی
چکیده
هدف: تحلیل کاربست نظریه های کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبان شناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفت ها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور فراوانی کارگفت ها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته ...
بیشتر
هدف: تحلیل کاربست نظریه های کاربردشناسی زبان موضوعی جدید است. پژوهش حاضر در بستری زبان شناختی و با تکیه بر نظریه «کارگفت» به بررسی نقش انواع کارگفت ها در تعاملات گفتاری در بافت ورزشی میان مربیان و بازیکنان فوتبال ایران پرداخته است. بدین منظور فراوانی کارگفت ها در میان مربیان فوتبال ایران و بازیکنان آنها مورد بررسی قرار گرفته است.روش شناسی: در این پژوهش از روش کیفی(مصاحبه) استفاده شده بدین منظور، ۴۰ مصاحبه از چهار نفر از مربیان و 20 بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران گردآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل کارگفت جان.آر. سرل(1975) استفاده شد. پنج سطح از مدل کارگفت سرل عبارتند از: اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی. برای اطمینان از اعتبار و پایایی داده ها, مصاحبه ها هم از تیم های برنده و هم بازنده به عمل آمد.یافته ها: نتایج نشان داد که کارگفت های اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشتر در گفتگوهای بین مربیان و بازیکنان استفاده می شود، همچنین کارگفت های تعهدی و اعلامی کمترین کاربرد را داشتند. از سوی دیگر، نتایج حاصل از تحلیل ها در مسابقات منتج به برد و باخت تیم ها، تفاوت داشتند.نتیجه گیری: نتایج از میزان بسامد بالای کارگفت ها و اهمیت و تاثیر بسزای آنها در بافت ورزشی حکایت می کند. از سویی دیگر مشخص گردید که روابط نزدیک بین مربیان و بازیکنان تا چه حد می تواند با استفاده از هر یک از کارگفت های اظهاری، تعهدی، عاطفی، اعلامی و ترغیبی در موقعیت های مختلف و گفت و گوهای قبل از مسابقات و بعد از مسابقات، در موفقیت و ناکامی آنها موثر باشد.