جمیل ناوخاصی؛ سعید صادقی بروجردی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. روششناسی: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار SPSS Sample Power برای هر تیم به تفکیک برابر با 277 نفر در مجموع (554 نفر) برآورد گردید. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و پس از پایان بازی هنگام خروج از ورزشگاه (ورزشگاه آزادی تهران) انجام شد. برای آزمون مدل از روش مدلسازی معادله ساختاری و آزمون کائی اسکوئر استفاده شد.یافتهها: با استناد به نتایج آزمون کائی اسکوئر مشخص گردید که روابط ساختاری موقعیتهای برد و باخت در ارتباط بین هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت متفاوت است. براین اساس میتوان گفت که موقعیتهای برد و باخت نتیجه تأثیر هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت را تعدیل میکند. در این بین با استناد به نتایج مدل ساختاری مشخص گردید که تأثیر هیجانهای منفی بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (676/0-= ضریب بتا) بیشتر از موقعیت برد (406/0-= ضریب بتا) است، تأثیر هیجانهای مثبت بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (145/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (203/0= ضریب بتا) است، تأثیر رضایت از بازی بر قصد بازگشت در موقعیت باخت (460/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (720/0= ضریب بتا) بود.نتیجهگیری: براین اساس باشگاههای ورزشی نیازمند آن هستند که حالت عاطفی و احساسی هواداران ورزشی را طی بازی با استفاده از افزایش خدمات فرعی از طریق پیشبرد بهتر رویدادهای ورزشی تقویت کنند.