مدیریت و توسعه ورزش
مهدی رسولی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، بهعنوان یکی از میراثهای آیینی و فرهنگی ایران، علیرغم برخورداری از قدمت چند هزار ساله و ارزشهای اخلاقی-حماسی، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی نظیر ضعف تبلیغات، تکجنسی بودن، ذهنیت منفی عمومی و نبود منابع مالی مواجه شده است. در نتیجه هدف این پژوهش تدوین راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای ...
بیشتر
هدف: ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، بهعنوان یکی از میراثهای آیینی و فرهنگی ایران، علیرغم برخورداری از قدمت چند هزار ساله و ارزشهای اخلاقی-حماسی، در سالهای اخیر با چالشهای متعددی نظیر ضعف تبلیغات، تکجنسی بودن، ذهنیت منفی عمومی و نبود منابع مالی مواجه شده است. در نتیجه هدف این پژوهش تدوین راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی است.روششناسی: این پژوهش با هدف شناسایی و ارائه راهبردهای برندسازی ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، در سه بخش اصلی طراحی شده است. ابتدا، مصاحبههای عمیق با 8 نفر از خبرگان (شامل اعضای هیئترئیسه فدراسیون، ورزشکاران حرفهای، محققان دانشگاهی و باشگاهداران زورخانه) صورت گرفت تا فهرستی از چالشها، ظرفیتها و اولویتهای برندسازی به دست آید. در مرحله دوم، برنامهی استراتژیک فدراسیون مورد تحلیل قرار گرفت و کدهای مرتبط با برندسازی از این سند استخراج شد. در گام نهایی، کارگروه متمرکز متخصصان بازاریابی ورزشی با بهرهگیری از دادهها، اقدام به طراحی راهبردهای برندسازی فدراسیون ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی نمود.یافتهها: یافتهها نشان داد برای توسعهی پایدار ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی، نیاز به برندسازی مجدد حسابشده و نوآوری در سرفصلهای سنتی وجود دارد. راهبردهای کلیدی نیز شامل ایجاد کمیتههای «کلاسیک» و «نوین» در فدراسیون، تسهیل ورود بانوان بهصورت تدریجی، ورود به مدارس و دانشگاهها، همکاری با سایر فدراسیونها و رویدادهای مشترک، بازطراحی ابزارهای زورخانه برای باشگاههای بدنسازی، و تقویت تبلیغات و شبکههای اجتماعی با انتخاب سفیران فرهنگی بودند. نتیجهگیری: در صورت اجرای راهکارهای ارائه شده بر اساس یافتهها، انتظار میرود نگرش منفی جامعه تغییر کرده، طیف گستردهتری از مخاطبان به ورزش زورخانهای و کشتی پهلوانی جذب و درآمد پایدار برای فدراسیون تأمین شود؛ و جایگاه ملی و بینالمللی این ورزش ارتقا یابد. این نتایج میتواند مبنایی برای برنامهریزی مدیران ورزشی، سیاستگذاران فرهنگی، و پژوهشگران علاقهمند به احیای هویت ایرانی-آیینی در ورزش باشد.
مهدی رسولی؛ علیرضا الهی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان مؤثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستی ها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود..نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاه های فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.