مسعود محمدی عسکرآبادی؛ حسین عیدی؛ همایون عباسی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.روششناسی: روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 83/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها:بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافتهعوامل مختلفی بر توسعه اقتصاد ورزش تاثیر گذار هستند این عوامل در قالب 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند. مقولهها شامل: توسعه ورزش، عوامل تجاری اقتصادی، فعالیتهای تجاری، الزامات حقوقی- حمایتی، الزامات مدیریتی و میزبانی رویدادهای بین المللی میشوند. که این 6 مورد خود شامل 13 مفهوم و 45 عامل یا کد باز هستند.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم برای توسعه اقتصاد ورزش ایران باید بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که در این صورت میتوانیم اقتصادی پویا در زمینه ورزش داشته باشیم.