سعید امینی پور؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محمد حامی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل شاخصهای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیونهای ورزشی انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی آمیخته (کیفی-کمی) میباشد که ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، شامل 15 نفر از روسا و نائبروسای فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از فرمول جدول مورگان حجم نمونه تعداد 221 نفر برآورد گردید. در این پژوهش سه مرحله کدگذاری اجرا شد: باز، محوری و انتخابی. فرآیند کدگذاری طی دو مرحله انجام شده که ابتدا کدگذاری باز و سپس محوری انجام شد.. بر اساس مقولههای اصلی و زیر مقولهها پرسشنامه محقق ساخته تهیه و طراحی شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامه با نظر 15 تن از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 72/0 گزارش شد.یافتهها: 13 مقوله و 36 زیرمقوله بعد از فرآیند کدگذاریها به دست آمد که بعد از تجزیه و تحلیل دوباره به 4 مقوله و 16 زیرمقوله ریزش کرد. در این بین شاخص سیاسی رتبه اول و شاخص اقتصادی رتبه آخر را کسب کردند.نتیجهگیری: احتمالا مدیران بخاطر اینکه بتوانند نفوذ و اختیارات بیشتری داشته باشند به ناچار در اعضای هیئت رئیسه خود از افراد با نفوذ که در دولت هستند استفاده میکنند.