میلاد انصافی کوچمشکی؛ سید محمد کاشف؛ فاطمه عبدوی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کتابسنجی تحقیقات صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار ورزش میباشد.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات مروری کتابسنجی میباشد و با روشهای تحلیل عملکردی، تحلیل شبکههای استنادی و تحلیل کلیدواژگان انجام شده است. بهمنظور ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای Excel ،Vosviewer ، Rstudio ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کتابسنجی تحقیقات صورت گرفته در زمینه توسعه پایدار ورزش میباشد.روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات مروری کتابسنجی میباشد و با روشهای تحلیل عملکردی، تحلیل شبکههای استنادی و تحلیل کلیدواژگان انجام شده است. بهمنظور ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای Excel ،Vosviewer ، Rstudio و Maxqda استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش 486 مقاله میباشد که با طی مرحلهی غربالگری اسناد 386 مقاله به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بازهی سالهای ۲۰۰۱ تا 2023 تعداد ۳۸۶ سند در سبد تحلیل پیرامون حوزه مورد نظر قرار گرفته که البته ۱۸۷ نشریه این ۳۸۶ مطالعه را منتشر نموده و رشد سالانه تولید علمی در این حوزه ۴.۲۸ درصد است. متوسط استناداتی که مطالعات دریافت کرده اند ۹.۰۹۶ که مقدار بسیار خوبی در حوزه مورد نظر میباشد. همچنین مطابق با اهداف عملکردی و تحلیل محتوایی تحقیق بیشتر محققین کشورهای توسعه یافته به این حوزه و بیشتر واژههای مربوط رویدادهای ورزشی و جذب گردشگرعلمی توجه دارند.نتیجهگیری: با شناخت زمینههای مطالعاتی برتر توسعه پایدار در ورزش که اکثرا در کشورهای توسعهیافته و برخی کشورهای در حال توسعه صورت گرفتهاند؛ میتوانیم این سوالات را بیان کنیم: توسعه پایدار در کجای صنعت ورزش ما قرار دارد؟ چه برنامههای راهبردی و عملیاتی در این زمینه تدوین کردهایم؟ چه نیازمندیهایی در این زمینه داریم؟ بنابراین میتوانیم سوالات مستخرج از نتایج این پژوهش که به نوعی نیازهای توسعه پایدار در کشور ما را محسوب میشوند و میتوانند زمینههای تحقیقی بسیار مفیدی از توسعه پایدار در ورزش کشور باشند.
مدیریت و توسعه ورزش
رسول آزادی؛ فریبا عسکریان؛ فاطمه عبدوی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تاثیر رسانههای اجتماعی در توسعه کسبوکارهای ورزشی انجام گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش آمیخته اکتشافی انجام و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل ۱۷ نفر از اساتید و فعالان کسبوکارهای ورزشی (تا ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تاثیر رسانههای اجتماعی در توسعه کسبوکارهای ورزشی انجام گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر با روش آمیخته اکتشافی انجام و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل ۱۷ نفر از اساتید و فعالان کسبوکارهای ورزشی (تا رسیدن به اشباع نظری) و در بخش کمی ۴۱۷ نفر از اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان مدیریت و بازاریابی ورزشی بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمهساختاریافته (کیفی) و پرسشنامه ۳۶ سوالی محققساخته (کمی) بود که روایی صوری و سازه آن تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 91 درصد تعیین شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS نسخه 24 انجام گرفت.یافتهها: در مرحله کیفی، 116 کد باز استخراج شد که در 8 متغیر اصلی شامل، بازاریابی آنلاین، عامل مدیریتی، ماهیت رسانههای اجتماعی، عامل ساختاری، عامل حقوقی، عامل فرهنگی و اجتماعی، منابع مالی و منابع انسانی دستهبندی شدند. در بخش کمی، یافتهها نشان داد که بهجز عامل حقوقی و منابع مالی، سایر متغیرها تأثیر معنیداری بر توسعه کسبوکارهای ورزشی دارند. اولویتبندی این متغیرهای مؤثر به ترتیب شامل ماهیت رسانههای اجتماعی، عامل ساختاری، بازاریابی آنلاین، عامل مدیریتی، عامل فرهنگی و اجتماعی و عامل منابع انسانی است.نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزاری قدرتمند، در توسعه کسبوکارهای ورزشی نقش کلیدی دارند. بر این اساس، توصیه میشود مدیران ورزشی و استارتآپهای این حوزه با تمرکز بر اولویتهای شناساییشده، استراتژیهای دیجیتال خود را بازنگری و بهینهسازی کنند تا مزیت رقابتی پایدار به دست آورند.
فاطمه عبدوی؛ زهرا عبدالعلی نژاد
چکیده
هدف: هدف از این مقاله بررسی چگونگی تأثیرگذاری تبلیغات اینترنتی بر روی ارزش ویژه برند ورزشی و ابعاد مختلف آن میباشد.روش شناسی: پژوهش حاضر ازلحاظ روش پیمایشی و تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری مشتریان کالای ورزشی برند مجید در شهر تبریز میباشد که نمونه تحقیق به دلیل نامحدود بودن جامعه مشتمل بر 384نفر از مشتریان و بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف از این مقاله بررسی چگونگی تأثیرگذاری تبلیغات اینترنتی بر روی ارزش ویژه برند ورزشی و ابعاد مختلف آن میباشد.روش شناسی: پژوهش حاضر ازلحاظ روش پیمایشی و تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری مشتریان کالای ورزشی برند مجید در شهر تبریز میباشد که نمونه تحقیق به دلیل نامحدود بودن جامعه مشتمل بر 384نفر از مشتریان و بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه اثر سنجی تبلیغات اینترنتی مقیمی (1391) و ارزیابی ارزش ویژه برند بر اساس مدل آکر (1991) میباشد. از روش آماری رگرسیون برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که تبلیغات اینترنتی بر هر یک از ابعاد ارزش ویژه برند همچون کیفیت ادراکشده، تداعی برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند تأثیر معنیداری دارد.نتیجه گیری: مدیران شرکتها برای ارتقاء ارزش ویژه برند ورزشی ابتدا بایستی نقاط قوت و ضعف برنامههای تبلیغات را در سازمان خود شناسایی کنند و همچنین از اینترنت بهعنوان ابزار مؤثری در ارتباطات و تبلیغ استفاده کنند