مهدی بشیری؛ رسول فرجی؛ فریده اعلاباف یوسفی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش ورزشکاران مشهور در تبلیغات از دیدگاه مشتریان میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بودند که 350 پرسشنامه به صورت در دسترس بین پاسخدهندگان توزیع شد که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش ورزشکاران مشهور در تبلیغات از دیدگاه مشتریان میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بودند که 350 پرسشنامه به صورت در دسترس بین پاسخدهندگان توزیع شد که در نهایت 334 پرسشنامه جمعآوری گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس اثربخشی ورزشکاران صحهگذار (AEES) پتز (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 15 تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی درونی پرسشنامه، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمد. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 3.00 بهره گرفته شد.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که به ترتیب آشنایی ورزشکار، جذابیت ورزشکار، تخصص ورزشکار، تشابه ورزشکار، شخصیت دوستداشتنی و قابلیت اعتماد ورزشکار بر پذیرش ورزشکاران مشهور در صحهگذاری محصولات تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین به مقدار 93%، متغیر ملاک (پذیرش ورزشکار) را تبیین مینمایند.نتیجهگیری: شرکتها و بازاریابان ورزشی بایستی فاکتورهای آشنایی ورزشکار، جذابیت ورزشکار، تخصص ورزشکار، تشابه ورزشکار، شخصیت دوستداشتنی و قابلیت اعتماد ورزشکار را هنگام انتخاب صحهگذاران محصولات خود از بین ورزشکاران مشهور، مدنظر قرار دهند.