فاطمه احمدی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدرضا برومند
چکیده
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی ...
بیشتر
هدف: منابع و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه گردشگری ورزشی در ایران وجود دارد که ازنظر اجرایی و پژوهشی مغفول مانده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، توصیف و تحلیل محتوای پژوهشهای گردشگری ورزشی ایران است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی ـ پژوهشی حوزه گردشگری ورزشی طی سالهای 1384 تا 139۷ بودند که از پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) داخلی و خارجی و سامانه نشریات داخلی مرتبط گردآوری شد.یافته ها: مقالات در سه سطح کلان، میانی و خرد؛ 5 محور کلی و 17 موضوع تقسیمبندی شدند که بیشترین مقالات بر سطح کلان و محور توسعه گردشگری (45/45 %) و کمترین مقالات بر سطح خرد و روانشناختی (78/3 %)دتمرکز داشتند. در سطح میانی نیز دو موضوع اشتغال و درآمدزایی و کیفیت خدمات بیشتر موردتوجه محققان بوده است. یافتهها نشان داد از بین نشریات مدیریت ورزشی، بیشترین تعداد مقالات (28/10 %) در نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان وزارت ورزش و از میان نشریات غیر مدیریت ورزشی، بیشترین مقاله در فصلنامه فضای گردشگری (6/5 %) چاپشده است. ازنظر روششناسی، اکثر مقالات از روش کمی و از پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد و روش آماری توصیفی و تحلیل عاملی (66/41 %) استفاده کردهاند. نمونه غالب مطالعات شامل اساتید، مدیران و کارشناسان تربیتبدنی؛ و گردشگری (24/24 %) بودند. ازنظر توزیع جغرافیایی، بیشترین مقاله با موضوع ملی (48/23 % و سپس روی استانهای تهران، اصفهان و مازندران (64/13 %) انجامگرفته است. ضمناً حدود 90 درصد از مقالهها مربوط به دهه ۱۳90 است.نتیجهگیری: تحلیل روند مقالات حوزه گردشگری ورزشی نشان میدهد چالش اصلی محققان این حوزه، ابعاد استراتژیک و سپس عوامل طبیعی و اقلیمی در سطح کلان؛ کیفیت خدمات و اشتغال و کارآفرینی در سطح میانی است. در ادامه مسیر، پژوهشهای آتی میتوانند بر برنامهریزی روی مناطق خاص گردشگری و برخی مسائل جامعهشناختی این حوزه متمرکز شوند.
فاطمه احمدی؛ مجتبی اسکندری پور؛ مصطفی رشیدی نیا
چکیده
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان میباشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرمافزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیهوتحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، مهارتهای اجتماعی نیکرفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار تأیید شد.یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارتهای اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنیداری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش مهارتهای اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی میتواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند.