نوشین بنار؛ ابوالفضل کریمی؛ حمیدرضا گوهررستمی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که مقدار پایایی پرسشنامه 94/0 به دست آمد. در این پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل استفادهشده است.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی رابطهمند بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بازاریابی رابطهمند بر کیفیت ارتباط نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ولی کیفیت ارتباط بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.نتیجه گیری: با عنایت به یافتهها میتوان گفت، در بازاریابی رابطهمند، به ترتیب، عاملهای پیوند ساختاری، منافع اجتماعی، مدیریت تعارض و منافع مالی و در کیفیت ارتباط، عاملهای اعتماد، تعهد و رضایت مهمترین عوامل هستند که مدیران باشگاهها و هیئتهای ورزشی میتوانند با استفاده از این روشها و عاملهای بازاریابی، حامیان خود را وفادار نگهدارند