نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 هیات علمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصت ها و چالش های بازاریابی رسانه های اجتماعی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش پژوهش حاضر کیفی بود و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. داده های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته بدست آمد. مشارکت کنندگان شامل 14 نفر از اساتید حوزه بازاریابی ورزشی و مدیران ورزشی و کارشناسان رسانه اجتماعی بودند. روش نمونه به صورت هدفمند بود و مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. از روش تحلیل مضمون برای استخراج مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده، مضامین فراگیر استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل مصاحبه ها نشان داد باشگاه های فوتبال ایران می توانند از قابلیت های بالقوه رسانه های اجتماعی به عنوان فرصت های ارتباطی و بازاریابی با هواداران خود استفاده کنند. فرصت های بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل: ویژگی های منحصربه فرد رسانه های اجتماعی،آگاهی و ترویج برند باشگاه،تجارت رسانه اجتماعی، تعامل با هواداران، حمایت و پشتیبانی آنلاین هواداران اشاره کرد. علاوه بر فرصت های موجود باشگاه های فوتبال با چالش های در رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی مواجه هستند. چالش های بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل: جریان سازی رسانه ای،عوامل فرهنگی، منابع انسانی،موانع ارتباطات رسانه ای می باشد.
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج، به مدیران باشگاه های فوتبال پیشنهاد می شود با استفاده از ویژگی تعاملی بودن رسانه های اجتماعی بسترهای افزایش فعالیت هواداران را فراهم کنند. با افزایش درگیر سازی هواداران در رسانه های اجتماعی دستیابی به درآمدهای تجاری و تبلیغاتی باشگاه تسهیل می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of the opportunities and challenges of social media marketing of Premier League Football Clubs
نویسندگان [English]
- roghayeh aghaei 1
- Saeed Sadeghi Boroujerdi 2
- Anahita Malek MohMMADI 2
1 Department of Physical Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 faculty member
چکیده [English]
Objective: The aim of this research was identification of the challenges and opportunities of social media marketing of Premier League Football Clubs.
Methodology: The research method was qualitative and was carried out using a thematic approach. Research data were collected through semi -structured interviews. The statistical population included 14 professors in the field of sports marketing and sports management and social media experts. The sampling method was purposive and interviews continued until the theoretical saturation was reached. Thematic analysis method were used to revel the Basic theme, Organizing theme, Global theme.
Results: The analysis of the interviews showed that Iranian football clubs can use the potential capabilities of social media as communication and marketing opportunities with their fans. Social media marketing opportunities include: unique features of social media, club brand awareness and promotion, social media business, fan engagement, online support and protection of fans. In addition the opportunities, football clubs face challenges in using social media as a marketing tool. Social media marketing challenges include: media rumors, cultural factors, human resources, media communication barriers.
Conclusion: According to the results, it is suggested to the managers of football clubs to provide opportunities for increasing the activities of the fans due to the interactive nature of social media. By increasing the involvement of fans in social media, the commercial and advertising income of the club is facilitated.
کلیدواژهها [English]
- Social media marketing
- Football Clubs
- Thematic analysis
- Social media