چکیده
هدف: علم اصطلاحشناسی حوزه میان رشتهای و فرارشتهای علم است که با مفاهیم و بازنمودهای آن (اصطلاحات، نمادها و ...) سروکار دارد. هدف از این مقاله واکاوی اصطلاح Physical Literacyبه منظور معرفی بهترین معادل فارسی برای آن است.
روششناسی: در این پژوهش با استفاده از روش مطالعهی سندی و کتابخانهای، به مطالعهی متون و منابع موجود پرداخته شد. سپس با مقایسه بین زمینهای، کاربردهای اصطلاح Physical Literacy نمایان شد.
یافتهها: محقق ابتدا معانی لغوی و اصطلاحی تک تک واژه تشکیل دهنده اصطلاح Physical Literacy را مورد بررسی قرار داد و سپس به بررسی کل ترکیب اسمی Physical Literacy پرداخت. در نهایت با معرفی زمینه کاربرد این اصطلاح و تبیین نویسندگان مرجع در خصوص دلایل انتخاب این اصطلاح به بهترین معادل فارسی دست یافت. نتیجه-گیری: بهترین معادل فارسی برای اصطلاح Physical Literacy ، «سواد جسمانی» است. بنابراین سایر معادلها معرفی شده همچون «سواد بدنی» و «سواد حرکتی» معادل جامع و صحیحی برای اصطلاح Physical Literacy نیستند.
کلیدواژهها