چکیده
هدف: با توجه به پیکربندی جدید از مفهوم قدرت و در پاسخ به بازاندیشی در این مفهوم، دیپلماسی ورزش جایگاه ویژهای پیدا کرده است. دیپلماسی اقتصادی به عنوان تابعی از دیپلماسی، به مرکز ثقل و نیروی محرکه بسیاری از فعالیتهای دولتها تبدیل شده است. این محیط دیپلماتیک، به دلیل مزیتهای بیبدیل شرایط مناسبی را برای دیپلماسی ورزش و اقتصاد ورزش فراهم میکند. به دلیل جنبههای اقتصادی ورزش نیز دیپلماسی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی به عنوان وجهی از دیپلماسی ورزش توجهات زیادی را به خود معطوف نموده است. بر این اساس و به دلیل فقدان و کمبود چهارچوب مفهومی مرتبط با پیشسازهای دیپلماسی اقتصادی در ورزش، پژوهش حاضر به دنبال طراحی و ارائه یک چهارچوب مفهومی از شاخصهای دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران است.
روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق کیفی مبتنی بر روش تحلیل تماتیک انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحبنظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش می-باشند.
یافتهها: بر اساس تحلیل مضمون موضوعی عوامل مختلفی بر شکلگیری دیپلماسی اقتصادی ورزش ایران تاثیرگذار هستند.
این عوامل در قالب 4 مقوله اصلی دستهبندی شدند، مقولهها شامل: بسترسازی اقتصادی، تحرکات اقتصادی، سیاست بینالملل و تعاملات اقتصادی میباشند.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند خلاء موجود در ارتباط با عدم شناسایی شاخصهای دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران را پر نموده و تعریف مشترکی از مفهوم دیپلماسی اقتصادی در ورزش را هم در حوزه علمی و هم اجرایی ارائه نماید.