• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

مدیریت و توسعه ورزش

  1. صفحه اصلی
  2. تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اخبار و اعلانات

راهنمای نویسندگان

فرم ها

تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM

    نویسندگان

    • محسن احمدی 1
    • میثم نوری خان یوردی 2
    • جواد مصطفایی 3
    • رسول شهبازی 4

    1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

    2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

    3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

    4 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه، تهران، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22124/jsmd.2022.6233
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • اشتراک گذاری

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل با اساس  مدل SWOT  و QSPM  بود.
روش شناسی: این پژوهش از نوع زمینه‌یابی بوده که به شکل میدانی و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان (80 نفر) و اداره گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل (120 نفر) بودند (200= N)؛ که نمونه‌گیری به صورت کل شمار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پرسشنامه باز و مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته‌ بود که روایی صوری پرسشنامه توسط 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن برابر با (93/0 =α) محاسبه شد. برای تدوین و استخراج استراتژی‌ها از تحلیل SWOT و برای رتبه‌بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود کـه در نقاط قوت گویه «بیمه حوادث ورزشکاران» بالاترین میزان اهمیت و در بخش ضعف گویه «استفاده کم از تجارب موجود در توسعه متقابل ورزش و گردشگری» به عنوان بالاترین نقطه ضعف از دیدگاه پاسخ‌دهندگان انتخاب گردید و در بخش فرصت‌ها گویه «وجود راهنمایان زبده و توانا در جذب گردشگران ورزشی خارجی» بالاترین میزان اهمیت و در بخش تهدیدها گویه «کمبود برنامه جامع و هماهنگ توسعه‌ گردشگری ورزشی» به عنوان بالاترین مورد که صنعت گردشگری استان اردبیل را مورد تهدید قرار می‌دهـد، انتخاب گردید. همچنـین نتایج حاکی از آن بود که گردشگری ورزشی استان اردبیل از لحاظ موقعیت اسـتراتژیک در منطقه محافظه‌کارانه(تدافعی) قرار دارد. همچنین با استفاده از روش تحلیل ماتریسSWOT ، 12 استراتژیSO ، 12 استراتژیST ، 11 استراتژی WO و 12 استراتژی WT و جمعاً 47  استراتژی تدوین گردید.
بحث ‌و نتیجه‌گیری: به منظور توسعه گردشگری ورزشی در استان اردبیل ارائه خدمات با کیفیت و بهتر به ورزشکاران، بهره‌گیری از تجارب دیگر شهرها و کشورها، استفاده حداکثری از افراد متخصص و تدوین برنامه‌های کاربردی و عملیاتی می‌تواند کمک شایانی به توسعه گردشگری استان اردبیل کند و باعث می‌شود جوامع محلی از این توسعه سود ببرند و در نهایت باعث توسعه همه جانبه استان اردبیل شود.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • تحلیل SWOT
  • صنعت گردشگری
  • گردشگری ورزشی
  • QSPM
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1.  

    1. Abbasi, S., Bagheri, G., & Asgari, R. (2018). Develop a strategy for the development of winter sports tourism in Chaharmahal and Bakhtiari province. Journal of Sports Management Studies, 49 (3), 138-115. [Persian]
    2. Andam, R., Aghaei, A. A., Anbarian, M., & Parsajo, A. (2014). Strategic Analysis of Women's championship sports of Hamedan province with SWOT Technique. Contemporary Research in Sports Management, 4(7), 31-44. [Persian]
    3. Carneiro, M. J., Eusébio, C., & Caldeira, A. (2018). The influence of social contact in residents’ perceptions of the tourism impact on their quality of life: A structural equation model. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 19(1), 1-30.
    4. Chaudhuri, S., & Ray, N. (2017). Geospatial mashups in Web GIS for tourism infrastructure: Internet-based channel perspective promotional measures. In Business infrastructure for sustainability in developing economies (pp. 272-295): IGI Global.
    5. Cheghajerdi, E., Faiz Elahi, G. A., & Shojaei Isfahani Nejad, S. E. (2014). Identifying the effective factors in the development of sports tourism using the SWOT model (Case study: Isfahan Zurkhaneh). Geographical area of tourism, 3(10), -. Retrieved from https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=237787[Persian]
    6. Cho, K.-M. (2001). Developing Taekwondo as a Tourist Commodity. International Journal of Applied Sports Sciences, 13(2).
    7. Darabi, M., Keshtidar, M., Alizaiy_Yousef_Abadi, O., Heydari, R., & Nazari_Torshizi, A. (2020). Scenario Planning of the Future of Sports Tourism Industry in Mashhad. Annals of Applied Sport Science, 8-4,0-0.
    8. Duan, Y., Liu, B., & He, Y. (2019). Study on relationships among sports spectator motivations, satisfaction, and behavioral intention. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
    9. Ebrahimi, A. H., Qaderi, I., Rahmati, Q., & Safar. Akbari, R. (2011). A Survey of Advertising Impacts on Tourists Attraction Case Study : International Tourist of Isfahan. Geography and Development, 17(3), 139 - 156. [Persian]
    10. Emery, P. (2010). Past, present, future major sport event management practice: The practitioner perspective. Sport Management Review, 13(2), 158-170.
    11. Eusébio, C., Vieira, A. L., & Lima, S. (2018). Place attachment, host–tourist interactions, and residents’ attitudes towards tourism development: The case of Boa Vista Island in Cape Verde. Journal of Sustainable Tourism, 26(6), 890-909.
    12. Firoozi, G. (2019). Quality of services and customer satisfaction in the tourism sector: a combination of Persian language studies. Journal of Oriental Art and Civilization, 7(23), 31-38. [Persian]
    13. Gajdošíková, Z., Gajdošík, T., & Kučerová, J. (2019). Slovak winter tourism festinations: future playground for tourists in the Carpathians. Tourism and hospitality management, 25(1), 1-18.
    14. Golzadeh, M., GHiami rad, a., Badri Azarin, Y., Delal Oghli, A., & Dadashzadeh, Y. (2014). Capacities of sports tourism in Aras free zone and providing effective solutions on its growth and development based on SWOT model. Geographical space, 14(48), -. Retrieved from https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=234794[Persian]
    15. González-García, R. J., Añó-Sanz, V., Parra-Camacho, D., & Calabuig-Moreno, F. (2018). Perception of residents about the impact of sports tourism on the community: Analysis and scale-validation. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 149-156.
    16. Hamidi, M., Razavi, S. M. H., Amirnejad, S., Shafizadeh, S., & Fazli Darzi, A. (2010). Explain Iran's sports tourism strategy. Sports Management and Motor Behavior Research Journal, 12, 51-68. [Persian]
    17. Hinch, T., & Ito, E. (2018). Sustainable sport tourism in Japan. Tourism Planning & Development, 15(1), 96-101.
    18. Hosseinpour, H., Fahim Dovin, H., & Adial Baf Moghadam, R. (2014). Investigating the Obstacles to the Tendency of Wrestling Sports Tourists with Choukhe to the Natural Sports and Tourism Attractions of Esfarayen County. Sports Management Studie, 23(4), 67-78. [Persian]
    19. Kennelly, M., & Toohey, K. (2014). Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators. Sport Management Review, 17(4), 407-418.
    20. Khosravi Mehr, H., Qadiri Masoom, M., & Rezvani, M. R. (2016). Presenting Strategies for the Development of Sports Tourism: A Case Study of Minoodasht County. Applied Research in Sports Management, 3, 105-115. [Persian]
    21. Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism management, 48, 21-32.
    22. Kolenberg, M., & Batra, A. (2019). The role of sport in the development of tourism: A study on awareness, opinion, preference and selected stakeholders contribution by sport tourists and non-sport tourists in Bangkok and Pattaya City. International Research E-Journal on Business and Economics, 1(2).
    23. Lagarense, B. E. S., Hidayah, T., & Abdillah, F. (2019). Examining the Impacts of Sport Tourism Event in Strengthening Local Economy: The Case of Manado Fiesta 2018 in Manado, Indonesia. Tourism Proceeding, 297-303.
    24. Malchrowicz-Mośko, E., Botiková, Z., & Poczta, J. (2019). “Because We Don’t Want to Run in Smog”: Problems with the Sustainable Management of Sport Event Tourism in Protected Areas (A Case Study of National Parks in Poland and Slovakia). Sustainability, 11(2), 325.
    25. Mane, S., & Gajmal, N. (2019). Sport-tourism development in kokan and western ghats: constraints and possibilities. Indian Journal of Applied Research, 9(9).
    26. Mehdizadeh, A., Talebpour, M., & Fathi, M. (2014). The study of sport tourism Status in the city of Mashhad based on SWOT Analysis. Applied Research in Sport Management, 2(4), 23-36. Retrieved from http://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_804_b42842225ea25ea2c1cd1389b597bdf3.pdf[Persian]
    27. Mirabadi, M., Golzadeh, M., & Karimi, A. (2019). Assessing the role and performance of the media in the development of sports tourism in East Azerbaijan Province. Regional Planning 9(34), 48-25. [Persian]
    28. Muharramzadeh, M., Seyed Ameri, M. H., Sayadi, M. A., & Mohammadi, M. (2013). Evaluation of the most important effective indicators in the development of sports tourism marketing. Two Quarterly Journal of Sports Management and Development, No. 2, pp. 31-45., 2, 31-45. [Persian]
    29. Panahi, H., & Adami, M. (2016). Feasibility Study of Sports Tourism Development in East Azerbaijan Province. Applied Research in Sports Management, 4(3), 55-64. [Persian]
    30. Paramati, S. R., Alam, M. S., & Chen, C.-F. (2017). The effects of tourism on economic growth and CO2 emissions: a comparison between developed and developing economies. Journal of Travel Research, 56(6), 712-724.
    31. Park, S.-H., Mahony, D. F., Kim, Y., & Do Kim, Y. (2015). Curiosity generating advertisements and their impact on sport consumer behavior. Sport Management Review, 18(3), 359-369.
    32. Robbins, S. P., & De Sanzo, D. E. (2014). Fondamental of managment (Translated by Dr. Seyed Mohammad Arabi, Mohammad Ali Mohammad Rafiei, Behrouz Asrari Ershadi). Tehran: Publisher: Cultural Research [Persian].
    33. Shahriari, B., Hemmatinejad, M. A., & Malek Akhlaq, I. (2015). I Identifying strategic alliances in the development of sports tourism in the northern provinces of Iran. Sports Management Studies, 30(6), 55-70. [Persian]
    34. Shi, L., Cole, S., & Chancellor, H. C. (2012). Understanding leisure travel motivations of travelers with acquired mobility impairments. Tourism management, 33(1), 228-231.
    35. Shojaei, V., Tojari, F., Soleimani Tappeh Sari, B., & dousti, M. (2011). Strategic planning of sports tourism. Mazandaran Province. Journal of Geographical Space, 39(4), 173-194. [Persian]
    36. https://civilica.com/doc/393168/
    37. Tang, C. F., & Tan, E. C. (2015). Tourism-led growth hypothesis in Malaysia: Evidence based upon regime shift cointegration and time-varying Granger causality techniques. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(sup1), 1430-1450.
    38. Woo, E., Uysal, M., & Sirgy, M. J. (2018). Tourism impact and stakeholders’ quality of life. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(2), 260-286.
    39. Yuan, J., & Liu, Y. (2019). Evaluation of Integration Development of Sports Industry and Tourism Industry: A Case Study of Guangdong Province. Paper presented at the 2019 5th International Conference on Information Management (ICIM).
    40. Zaytoonli, A. H., & Barzegar, S. (2019). Investigating the competitiveness indicators of sports tourism destinations in border areas Case study: Golestan province, Journal of Border Sciences and Technology. Journal of Border Sciences and Technology, 8(2), 1-25. [Persian]
    41. Zhang, B., & Qin, K. (2016). The Development of Chinese Sports Tourism Group Interests and Strategy. review on application of phase change thermal storage in solar thermal utilization, 4(1), 60.
    42. Ziaei, F., Mousavi Gilani, S. R., & Nejad Sajjadi, S. A. (2016). Analysis of sports tourism in Sistan and Baluchestan province based on SWOT model. Contemporary studies on sports management, 6(12), 73-85. doi:10.22084/smms.2017.11346.1920
    43. Zohreh Vandian, K., Ehsani, M., & Khosravi Zadeh, E. (2018). Ranking of components affecting the development of sports tourism industry in Iran by hierarchical analysis method. Research in Sports Management and Motor Behavior, 14(27), 42-29. [Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 124
مدیریت و توسعه ورزش
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 30
مرداد 1401
صفحه 40-60
فایل ها
  • XML
اشتراک گذاری
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 124

APA

احمدی, محسن, نوری خان یوردی, میثم, مصطفایی, جواد, & شهبازی, رسول. (1401). تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM. مدیریت و توسعه ورزش, 11(2), 40-60. doi: 10.22124/jsmd.2022.6233

MLA

محسن احمدی; میثم نوری خان یوردی; جواد مصطفایی; رسول شهبازی. "تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM". مدیریت و توسعه ورزش, 11, 2, 1401, 40-60. doi: 10.22124/jsmd.2022.6233

HARVARD

احمدی, محسن, نوری خان یوردی, میثم, مصطفایی, جواد, شهبازی, رسول. (1401). 'تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM', مدیریت و توسعه ورزش, 11(2), pp. 40-60. doi: 10.22124/jsmd.2022.6233

VANCOUVER

احمدی, محسن, نوری خان یوردی, میثم, مصطفایی, جواد, شهبازی, رسول. تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل بر اساس مدل SWOT و QSPM. مدیریت و توسعه ورزش, 1401; 11(2): 40-60. doi: 10.22124/jsmd.2022.6233

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب