چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر سرمایه فرهنگی کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام شد.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی بود؛ که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود. 387 نفر به عنوان نمونه و بر اساس 5 گویه به ازای هر سوال انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات توصیفی و سؤالات تخصصی بود. پرسشنامه نهایی با روش لیکرت و با ارزشگذاری پنج گزینهای تهیه گردید. روایی صوری و محتوایی آن توسط 17 نفر از متخصصین بررسی و پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافتهها: با توجه به یافتهها مقادیر به دست آمده برای شاخص Q2 برای مولفههای سرمایه اجتماعی، مدیریت بدن و هویتیابی در محدوده متوسط تا قوی و برای سایر مولفهها در محدوده قوی قرار دارد. همچنین شاخص R2 به جز دو مؤلفه هویتیابی و سرمایه اجتماعی که در محدوده ضعیف تا متوسط قرار دارد برای مابقی مولفهها در محدوده قوی میباشد. برازش مدل از مقدار قابل قبولی برخوردار بود.
پیشنهاد: در راستای تحقق سرمایه فرهنگی، ابتدا باید انگیزههای افراد را شناسایی کرد سپس از طریق فرهنگ سازی مطلوب و تاکید بر مؤلفههای شناسایی شده، برنامه ریزی در جهت استقرار سرمایه فرهنگی متناسب با سازمانهای ورزشی را پیاده سازی کرد.
کلیدواژهها