چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی مفهومی مدیریت توسعه ورزشهای پایه برای رشته ژیمناستیک بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران، مربیان و کارشناسان) و جامعه اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسنادو رسانه های اجتماعی) مربوط به ژیمناستیک بود. نمونه به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب و به روش نظری (قضاوتی) نمونهگیری شد (18 نفر و 51 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای اکتشافی بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان کدگذار ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل دادهها از روش کدگذاری چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد.
یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل پنج سطح، 14 متغیر و 118 مولفهها بود. پنج سطح شامل زمینه (توسعه ملی ورزش، پیشینه ملی و تحولات بین المللی ژیمناستیک)، قابلیت (دانش و کارکردها)، ساختار (مدیریت، مالی، امکانات و رویدادها)، مشارکت (منابع انسانی، مدیریت استعداد، ذینفعان) و عملکرد (موفقیت بینالمللی و توسعه پایدار) است. در نهایت چالشها و راهبردهای توسعه ژیمناستیک براساس الگوی مفهومی شناسایی شدند.
نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت که توسعه ژیمناستیک خروجی فرایندی نظاممند و سیستمی چندسطحی است و برآیند اثرگذاری-اثرپذیری بین عوامل زمینهای، قابلیتی، ساختاری، مشارکتی و عملکردی میزان آن را تعیین میکند.
کلیدواژهها