نویسندگان
1
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: شبکههای اجتماعی، فناوری در حال رشدی برای ارتباط هواداران با تیمهای ورزشی و ورزشکاران هستند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در تصویر برند ورزشکاران انجام شد.
روششناسی: تعداد نمونه 368 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با توجه به نسبت جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام شد. از پرسشنامههای استاندارد، خود ارتباطی تاری و همکاران (2013)، رابطه فلتچر و همکاران (2000)، اصالت چانبرا و همکاران (2003)، وابستگی میل و آشفورس (1992) و تصویر برند ورزشکار آرائی و همکاران (2013) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ (بهترتیب، 75/0، 83/0، 74/0، 75/0، 87/0) تأیید و برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان میدهند، متغیرهای خودارتباطی و رابطه بر وابستگی اثر معنادار دارند. همچنین متغیرهای وابستگی و اصالت با تصویر برند ورزشکار نیز رابطه معناداری داشته و مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است.
نتیجهگیری: در صورتیکه ورزشکاران نحوه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام خود را مدیریت کنند، میتوانند تصویر برند خود را توسعه داده و از مزیتهای آن برخوردار شوند. بنابراین متغیرهای خودارتباطی، رابطه، اصالت و وابستگی تبیینکننده مناسبی در جهت نقش استفاده از اینستاگرام در توسعه تصویر برند ورزشکار هستند.
- Ø Arai, A., Ko, Y. J., & Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly, 13(4), 383-403.
- Arai, A., Ko, Y. J., & Ross, S. (2014). Branding athletes: Exploration and conceptualization of athlete brand image. Sport management review, 17(2), 97-106.
- Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Exler, S. (2005). The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter? International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 8-16.
- Brodie, R. J., Ilic, A., Juric, B., & Hollebeek, L. (2013). Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis. Journal of business research, 66(1), 105-114.
- Browning, B., & Sanderson, J. (2012). The positives and negatives of Twitter: Exploring how student-athletes use Twitter and respond to critical tweets. International Journal of Sport Communication, 5(4), 503-521.
- Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation? Management Research Review, 35(9), 770-790.
- Carli, V., & Durkee, T. (2016). Pathological use of the Internet e-Mental Health (pp. 269-288): Springer.
- Chhabra, D., Healy, R., & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of tourism research, 30(3), 702-719.
- Cole, T., & Leets, L. (1999). Attachment styles and intimate television viewing: Insecurely forming relationships in a parasocial way. Journal of Social and Personal Relationships, 16(4), 495-511.
- Constantinides, E., & Zinck Stagno, M. C. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing: A segmentation study. Journal of marketing for higher education, 21(1), 7-24.
- Dobni, D., & Zinkhan, G. M. (1990). In search of brand image: A foundation analysis. ACR North American Advances.
- Eagal, B. (2013). LeBron James reportedly leads all NBA players in US shoe sales. Retrieved May, 23, 2014.
- Eagleman, A. N., & Krohn, B. D. (2012). Sponsorship awareness, attitudes, and purchase intentions of road race series participants. Sport Marketing Quarterly, 21(4), 210.
- Escalas, J. E. (2004). Narrative processing: Building consumer connections to brands. Journal of consumer Psychology, 14(1-2), 168-180.
- Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2003). You are what they eat: The influence of reference groups on consumers’ connections to brands. Journal of consumer Psychology, 13(3), 339-348.
- Fletcher, G. J., Simpson, J. A., & Thomas, G. (2000). The measurement of perceived relationship quality components: A confirmatory factor analytic approach. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(3), 340-354.
- Fournier, S., & Avery, J. (2011). The uninvited brand. Business horizons, 54(3), 193-207.
- Gaia, A. C. (2002). Understanding emotional intimacy: A review of conceptualization, assessment and the role of gender. International Social Science Review, 77(3/4), 151-170.
- Geurin-Eagleman, A. N., & Burch, L. M. (2016). Communicating via photographs: A gendered analysis of Olympic athletes’ visual self-presentation on Instagram. Sport management review, 19(2), 133-145.
- Green, M. R. (2016). The impact of social networks in the development of a personal sports brand. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3), 274-294.
- Hambrick, M. E., Simmons, J. M., Greenhalgh, G. P., & Greenwell, T. C. (2010). Understanding professional athletes’ use of Twitter: A content analysis of athlete tweets. International Journal of Sport Communication, 3(4), 454-471.
- Hanna, R., Rohm, A., & Crittenden, V. L. (2011). We’re all connected: The power of the social media ecosystem. Business horizons, 54(3), 265-273.
- Heinrich Swartz and Aaron Gazley,(2015). The effect of Social Media use by Athletes on Brand Image. Journal of Research in Interactive Marketing, 3(6), 12-29.
- internetworldstats. (2016). Usage and population statistics. Retrieved 4 July, 2007 from http://www.internetworldstats.com/stats.htm.
- Ilicic, J., & Webster, C. M. (2014). Investigating consumer–brand relational authenticity. Journal of Brand Management, 21(4), 342-363.
- Jordan, J. S., Walker, M., Kent, A., & Inoue, Y. (2011). The frequency of nonresponse analyses in the Journal of Sport Management. Journal of sport Management, 25(3), 229-239.
- Karg, A., & Lock, D. (2014). Using new media to engage consumers at the Football World Cup Managing the Football World Cup (pp. 25-46): Springer.
- Keller, K. L., Parameswaran, M., & Jacob, I. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity: Pearson Education India.
- Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251.
- Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of organizational Behavior, 13(2), 103 -123.
- Naiami, A; Mashbaki, A; Atieh Kar, G. R. (2016). Factors Affecting Purchases of Inspirational Pleasure through Instagram, Novin Marketing Research, 2 (21), 18-1 )Persian).
- Nayeri, Sh; Safari, M. (2016). Exploring the application of the theory of communication in the field of sport: An analysis of the content of the Instagram page focusing on the theory of use and satisfaction, communication management in sports media, 5(12); 58-4 )Persian).
- Rasoulzadeh A; Adlyipour, S; Zeini Wand, Y. (2014). The Attitude of Iranian Young Users to Virtual Social Networks, Sociology Studies, 8(16), 64-49.)Persian).
- Schivinski, B., & Dabrowski, D. (2015). The impact of brand communication on brand equity through Facebook. Journal of Research in Interactive Marketing, 9(1), 31-53.
- Systrom, K. (2014). 300 million: sharing real moments. Instagram Blog. http://blog. instagram. com/post/104847837897/141210-300million# notes.
- Thomson, M. (2006). Human brands: Investigating antecedents to consumers’ strong attachments to celebrities. Journal of marketing, 70(3), 104-119.
- Truong, A. (2014). This report shows why brands should embrace Instagram (if they haven’t already). FastCompany. com.
- Turri, A. M., Smith, K. H., & Kemp, E. (2013). Developing affective brand commitment through social media. Journal of Electronic Commerce Research, 14(3).
- Vallerand, R. J., Ntoumanis, N., Philippe, F. L., Lavigne, G. L., Carbonneau, N., Bonneville, A., . . . Maliha, G. (2008). On passion and sports fans: A look at football. Journal of sports sciences, 26(12), 1279-1293.
- Walsh, P., Clavio, G., Lovell, M. D., & Blaszka, M. (2013). Differences in Event Brand Personality Between Social Media Users and Non-Users. Sport Marketing Quarterly, 22(4).
- Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web: " O'Reilly Media, Inc.".
- Yousefi, B; Amiri, S; Ahmadi, P. (2014). Effect of athlete brand image on replicating with athlete, New Approaches to Sport Management, 12(6), 22-9 )Persian).
- Yan, J. (2011). Social media in branding: Fulfilling a need. Journal of Brand Management, 18(9), 688-696.