سپیده شبانی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رسول فرجی؛ بهبود یاریقلی
چکیده
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ...
بیشتر
هدف: به منظور بهبود جو استادیومهای فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمانها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیومها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمانها و نهادهای نقشآفرین در توسعهی فرهنگ و آداب حضور در استادیومهای فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها انجام شده است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبهی نیمهساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعهشناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. دادههای به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاریها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبهها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاههای فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانهها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانوادهها، شهرداریها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مردم نهاد و چهرههای سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم میتوانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال دخیل باشند.نتیجهگیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ای سازمانها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیومهای فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیومها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.