فاطمه سعیدی؛ نوشین بنار؛ سید رضا میر عسکری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف واکاوی موانع اشتغال در بازارکار ورزش ایران با تأکید بر محیط کلان انجام شده بود.روششناسی: این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد فراترکیب و به روش تحلیل محتوای کیفی اجرا شده بود. جامعه آماری کلیه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی بین سالهای 1380 تا 1402 بود. در این راستا 580 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 31 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو، یافتههای پژوهش پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. با استفاده از روش کدگذاری تعداد 21 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی شناسایی شدند.یافتهها: بر اساس یافتهها، موانع محیط کلان اشتغال در بازارکار ورزش در 5 مضمون موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی، موانع سیاسی، موانع دانش و فناوری، موانع قانونی و حقوقی طبقهبندی شده است.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توسعه اشتغال در ورزش ایران با موانع متعددی در محیط کلان روبرو است. برای غلبه بر این چالشها، اتخاذ رویکردی جامع و بلندمدت توسط سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی این حوزه ضروری است. با درک عمیقتر از موانع محیط کلان، میتوان سیاستها و استراتژیهای مؤثرتری برای ارتقای اشتغال در بازار کار ورزش تدوین کرد. این سیاستها میتوانند شامل اصلاحات اقتصادی، بهبود روابط سیاسی، حمایتهای اجتماعی، پیشرفت فناوری و تغییرات قانونی باشند. اجرای این اقدامات، میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در ورزش ایران منجر شود.
روح الله خواجه کریم الدینی؛ نوشین بنار؛ نادر زالی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی پیشران های کلیدی موثر بر آینده صنعت ورزش ایران با رویکرد آینده پژوهی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت براساس روش هـــای آینده پژوهی و آینده نگاری، تحلیلی و اکتشافی است که با بکارگیری ترکیبی از روش های کمی و کیفی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان، ورزشکاران و خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی پیشران های کلیدی موثر بر آینده صنعت ورزش ایران با رویکرد آینده پژوهی بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت براساس روش هـــای آینده پژوهی و آینده نگاری، تحلیلی و اکتشافی است که با بکارگیری ترکیبی از روش های کمی و کیفی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان، ورزشکاران و خبرگان مدیریت ورزشی) در زمینه صنعت ورزش بودند. نمونه گیری به روش هدفمند بود که 19 نفر انتخاب گردید. پس از گردآوری داده های مرحله نخست، 28 گویه که امتیاز بیشتری کسب کرده بودند در ماتریس قرار گرفتند و طبق نظرات پنل خبرگان مورد ارزیابی و تکمیل قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار میک مک تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق حاضر عوامل مختلفی بر آینده صنعت ورزش تاثیر گذار هستند که مهم ترین عوامل در آینده صنعت ورزش ایران عبارتند از: میزبانی مشترک رویدادهای بزرگ ورزشی، ثبات مدیریت، حمایت از کسب و کارهای نوین ورزشی، شایسته سالاری و تخصص گرایی، تولیدات و تجهیزات مدرن و فناور، تشکیل شرکت های تولیدی چند ملیتی، حمایت از خصوصی سازی باشگاه ها و تقویت جایگاه ایران در نهادها و کرسی های بین المللی.نتیجهگیری: برای ساختن آینده ای روشن در پیش روی صنعت ورزش کشور، بایستی نگاهی ویژه به عوامل کلیدی شناسایی شده داشت.
معصومه سلحشوری؛ نوشین بنار؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در تحقیقات کیفی بر روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگل اسکولار، الزیویر، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب ورزشکاران تراجنسیتی بود.روششناسی: مطالعه کیفی حاضر از نظر هدف کاربردی است و دادهها مبتنی بر اطلاعات اسنادی جمعآوری شدند. این پژوهش به روش فراترکیب 7 مرحلهای سندلوسکی، باروسو و وویلس (2007) با شیوه کدگذاری متداول در تحقیقات کیفی بر روی 8 مقاله که با جستجو در پایگاههای علمی همچون گوگل اسکولار، الزیویر، ریسرچ گیت، ساینس دایرکت و پابمد بدست آمد و تحلیل مفاهیم و نتایج مطالعات مصاحبه با ورزشکاران حرفهای تراجنسیتی انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش در 4 مضمون اصلی: سیر تکامل فردی، سیر هویت جنسیتی، فرهنگسازی هویت جنسیتی و پذیرش هویت جنسیتی و 17 مضمون فرعی: کنش کودکی، متفاوت بودن، بحران روحی، نامیده شدن، فرایند تطبیق جنسیت، آشکارسازی هویت، انطباق هویت، تبعات اعلان هویت، پنهانسازی هویت، تحقیر، ترنسهراسی، فضای امن، آگاهی، حمایت خانواده، حمایت مربیان و همتیمیها، به رسمیت شناختن و طرد شدن شناسایی شدند.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، اهمیت فرهنگسازی و ایجاد یک محیط حمایتکننده از سوی جامعهی ورزشی در راستای پذیرش ورزشکاران تراجنسیتی را نشان میدهد.
ابوذر سوری؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حقوقی ورزش ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه خبرگان حقوق ورزشی شامل اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حقوقی، مدیران سازمانهای ورزشی اجرایی و دولتی، رؤسای کمیته انضباطی، رؤسای دادگاه عمومی و تمام کسانی تشکیل میدادند که در زمینه پژوهش های حقوق ورزشی فعالیت داشتند. نمونه آماری با استفاده از روش گلولهبرفی دردسترس انتخاب شدند (220 نفر). جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (9 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد آموزش و توانمندسازی حقوقی در ورزش (677/0)، امور علمی و پژوهش حقوقی در ورزش (438/0)، فرهنگ حقوقی در ورزش (415/0) و نظارت و بازرسی حقوقی در ورزش (192/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه حقوقی در ورزش بودند. همچنین اثر مؤلفههای برنامهای و اسنادی حقوقی در ورزش (179/0)، حرفه و نقش حقوقی در ورزش (308/0)، حقوق تجارت در ورزش (624/0)، حقوق مالکیت فکری معنوی در ورزش (459/0)، ساختار و نهاد حقوقی در ورزش (183/0)، قرارداد و ثبت حقوقی در ورزش (259/0)، قوانین بازدارنده و تنبیهی در ورزش (229/0) و قوانین حمایتی در ورزش (183/0) دارای نقش مستقیم و معنیداری در تبیین سیستم اجرایی حقوقی در ورزش بودند.نتیجهگیری: به طور کلی، بر اساس یافتههای پژوهش می توان گفت که توجه به عوامل آموزشی- علمی، سیستم اجرایی حقوقی، فرهنگسازی و توانمندسازی نیروی متخصص انسانی میتواند به پیامدهای مطلوب توسعهای حقوقی در ورزش بیانجامد.
علی نظریان؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.
احمد اسدی نیا؛ نوشین بنار؛ مهرعلی همتی نژاد؛ محمد خبیری؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: مالکیت باشگاهها به وسیلهی هواداران یکی از شکلهای رایج ادارهی باشگاههای فوتبال است. بنابراین، هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای اتخاذ مدل مالکیت هواداران در باشگاه استقلال بود.روششناسی: این تحقیق به روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد و رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین انجام گرفت. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند و براساس مصاحبههای عمیق با 8 تن از کارشناسان، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نمونهگیری تا زمانی ادامه یافت که تحقیق به اشباع نظری رسید. براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد سیستماتیک، دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی دادهها که معادل روایی و پایایی است از دو روش بازکدگذاری توسط محقق و روش بازبینی اعضا استفاده شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، راهبردهای شناسایی شده در قالب زیرمقولههای قانونی، فرهنگی_اجتماعی، حاکمیتی، آموزشی، سازمانی و مدیریت ذینفعان، استخراج شدند.نتیجهگیری: به نظر میرسد با همکاری نهادهای مختلف کشور و ایجاد بسترهای لازم در بلندمدت و انجام راهبردهای شناسایی شده بتوان این مدل از مالکیت را در باشگاه استقلال اجرایی کرد.