حبیب اله فصیحی
چکیده
هدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت انجام سفرهای پیاده و پیادهروی ورزشیروششناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهدهای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شدهاند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهدهگر به طور ...
بیشتر
هدف: ارزیابی وضعیت معابر شهری منطقه 20 شهرداری تهران از نظر قابلیت انجام سفرهای پیاده و پیادهروی ورزشیروششناسی: داده های مورد استفاده به روش میدانی مشاهدهای از تمامی معابری که عنوان خیابان یا بلوار داشته اند گردآوری شدهاند. در این خصوص، 24 سنجه در نظر گرفته شده و هر سنجه برای هرکدام از معابر توسط دو گروه مشاهدهگر به طور جداگانه از صفر تا 10 ارزش گذاری شدهاند و میانگین رقم، در محاسبات منظور گردیده است. سپس با استفاده از روش AHP برای هر سنجه ضریب اهمیتی به صورت نسبتی از عدد 1 تعریف شده و رقم سنجه در آن ضرب شده است. وضعیت هر محله از نظر قابلیت پیاده روی، به صورت درصدی از حالت استاندارد و مطلوب محاسبه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.یافتهها: شاخص قابلیت پیاده روی در کل منطقه 76/45 درصد بهدست آمده که می رساند معابر و خیابان ها به لحاظ سنجه های مورد بررسی، قابلیت های ضعیفی برای پیاده روی دارند. در این منطقه، محلات تازه احداث شده شرایط بهتری نسبت به وضعیت میانگین منطقه داشته اند، هرچند وضعیت در این محلات نیز چنان که باید مطلوب نبوده و در بهترین حالت، محله حمزهآباد تنها 47/57 درصد از شرایط مطلوب را دارا بوده است. محلاتی که طی سه تا پنج دهة قبل بدون برنامهریزی و با معاملات غیررسمی و قطعه بندی ها و گذربندی های خودخواسته شکل گرفته اند، پایین ترین قابلیت پیاده روی را به خود اختصاص داده اند. پایین ترین میزان مربوط به محله شهادت است که در حدود سه دهة قبل مخصوصا با اسکان معاودین عراقی شکل گرفته و رقم31/36 درصد در شاخص مربوط را به خود اختصاص داده است.نتیجهگیری: معابر منطقه 20 شهرداری تهران در مجموع برای پیادهروی و انجام سفرهای پیاده جذاب نبوده و از شرایط مناسبی برخوردار نیستند. اصلاح، تسطیح، تعریض و ایمنسازی پیادهروها مهمترین اقداماتی است که خواهد توانست در تشویق سفرهای پیاده مؤثر افتد.