مریم یوسفی پاسکه؛ فرشاد تجاری؛ زینت نیک آئین
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و تأثیر آن بر فرآیند تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و تأثیر آن بر فرآیند تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی پرسشنامه توسط ۱۲ صاحبنظر تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که متغیر ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع بهطور مستقیم دارای رابطه مثبت و معنی داری با تأثیر اطلاعاتی (79/0)، سودگرایانه (68/0) و بیان ارزش (74/0) داشته است؛ اما به طور مستقیم تأثیر معنیداری روی قصد خرید نداشت. همچنین متغیرهای تأثیر اطلاعاتی (10/0)، تأثیر سودگرایانه (64/0) و تأثیر بیان ارزش (22/0) با قصد خرید بهطور مستقیم رابطه مثبت و معنی داری داشت.نتیجهگیری: میتوان گفت که ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع از طریق اثرگذاری بر روی سه نوع تأثیر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش، میتواند تعیینکننده قصد خرید در مشتریان باشد. بنابراین فروشگاههای ورزشی در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود لازم است که به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نمایند.