چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول تعیین حجم نمونه، به روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شد (217 نفرn=). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ملائی کوهی و همکاران (1402) با 118 سوال بود. پایایی با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد که برابر با 85/0 بود و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی که از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار بودند. نتیجه گیری می شود مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای ورزشی میتواند به عنوان ابزاری کاربردی و موثر برای افزایش رقابتپذیری، آموزش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی انسانی، تدوین راهبردهای کارآفرینی، توسعه فرهنگ کارآفرینی و جذب منابع مالی و انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها