چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تاثیر رسانههای اجتماعی در توسعه کسبوکارهای ورزشی انجام گرفته است.
روششناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) میباشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل اساتید اساتید دانشگاه و صاحبان کسبوکارهای ورزشی بود که پس از رسیدن به حد اشباع نظری، 17 نفر و در بخش کمی نیز 417 نفر از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی و بازاریابی کل کشور به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته 36 سوالی برگرفته از بخش کیفی بود که روایی صوری و سازه آن تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 91 درصد تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و Amos ورژن 24 انجام گرفت.
یافتهها: در این پژوهش تعداد 116 کد باز استخراج گردید که در 8 متغیر دسته بندی گردید که در بخش کمی بجز عامل حقوقی و منابع مالی، 6 عامل دیگر اثر معناداری داشتند که اولویتبندی آنها به ترتیب شامل ماهیت رسانههای اجتماعی، عامل ساختاری، بازاریابی آنلاین، عامل مدیریتی، عامل فرهنگی و اجتماعی و منابع انسانی میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، به صاحبان کسبوکارهای ورزشی توصیه میشود بر اساس اولویتهای مشخص شده، برنامهریزی و سرمایهگذاری لازم را جهت کسبوکار خود بکار گیرند.
کلیدواژهها