چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تدوین الگوی توسعه بازاریابی در ورزش بانوان ایران انجام
شد.
روش شناسی : روش تحقیق به صورت کیفی و با رویکرد داده بنیاد و تکنیک اشتراس و کوربین بود. جامعه این پژوهش اساتید هیئت علمی دانشگاه ها و خبرگان شاغل در سازمان های ورزشی بودند. روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری بود (21 نفر). داده های حاصل از مصاحبه ها به صورت سه مرحله ای کدگذاری شدند. در نهایت با انتخاب مقوله اصلی و ارتباط آن با سایر مقولهها در محورهای: شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، مدل پژوهش ارائه شد.
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، عوامل علی شامل اهمیت فرهنگی و اهمیت اقتصادی عوامل زمینه ای شامل پشتیبانی و اجرایی، عوامل مداخله گر شامل محدودیت های اطلاعاتی و محدودیت های زیرساختی و راهبردها شامل توسعه منابع، یاددهی و فرهنگ سازی و توسعه اقتصادی ؛ همچنین، توسعه بازاریابی، توسعه مالی و توسعه اجتماعی به عنوان پیامدهای توسعه بازاریابی ورزش بانوان ایران بودند.
نتیجه گیری: ورزش بانوان بویژه در حوزه بازاریابی دارای ظرفیت و قابلیت های بالایی است اما همچنان نیازمند اقدامات جدی در راستای زدودن محدودیت ها و موانع ورزش بانوان از سوی مدیران و سیاست گذاران درکشور می باشد. با سرمایه گذاری در بخش ورزش بانوان کشور می توان، از پیامدهای حاصل از توسعه ورزش و توسعه بازاریابی ورزش بانوان بهره مند شد که این مهم نیازمند به کارگیری راهبردهای مناسب توسعه بازاریابی ورزش بانوان می باشد.
کلیدواژهها