چکیده
هدف: طراحی مدل ساختاری تفسیری شاخصهای مؤثر بر اجرای موفق واحد عمومی درس تربیت بدنی است.
روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان و صاحب نظران ورزش و تربیت بدنی دانشگاهها، مدیران ارشد تربیت بدنی وزارت علوم و روسای دانشکدههای تربیت بدنی، اساتید تربیت بدنی و اعضای هیئت علمی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت سطح بندی شاخصهای مؤثر بر اجرای موفق واحد عمومی درس تربیت بدنی از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری به کمک نرمافزار MATLAB استفاده شد. پرسشنامه ای بهصورت زوجی از لحاظ تاثیر پذیری و تاثیر گذاری بر یکدیگر مابین گروهی خبره توزیع گردیده است.
یافته ها: در بررسی روابط مولفه های تحقیق، مؤلفه های "رضایت از زندگی و سلامت" در سطح اول و "ساختارمندی و بهسازی" در سطح دوم قرار گرفته اند که نشان دهنده تاثیرپذیری بالای این متغیرها می باشد. همچنین مولفه های "مدیریت و زیرساخت" در سطح سوم و چهارم قرار گرفتند و در سطح پنجم و آخرین سطح نیز مولفه "آموزش" قرار گرفت که به عنوان تاثیر گذارترین شاخصها بودند. در نهایت با استفاده از تکنیک MICMAC متغیر ها بر حسب قدرت هدایت و وابستگی مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتیجه گیری: ورزش دانشجویی نیازمند برنامه ریزی دقیق است و می توان با و توجه به الزامات قانونی آموزش، ساختار مناسب برای پیادهسازی برنامههای آموزشی درس تربیت بدنی در دانشگاه مهیا شود.
واژههای کلیدی: مدل ساختاری تفسیری، رضایت از زندگی، آموزش، درس تربیت بدنی، اجرای موفق
کلیدواژهها