چکیده
هدف: برند ملی تصویر کلان کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و ورزشی به مثابه یک مفهوم در سطح ملی است که در زدودن تصورات و ذهنیات غلط که نسبت به یک کشور وجود دارد، تاثیر فراوانی داشته و کمک می کند که در مواجهه با بازارهای هدف اقدام به جایگاهیابی مجدد نماید. هدف پژوهش حاضر تحلیل راهبردها و پیامدهای موفقیتهای بینالمللی ورزشکاران نخبه در رویدادهای ورزشی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد و تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در زمینه مدیریت ورزشی با تجربه حضور در رویدادهای بینالمللی ورزشی بودند که به روش نمونهگیری نظری هدفمند 15 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و اساتید خبره تایید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی (74%) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که حمایت سیاسی-اجتماعی ، توسعه ورزش بانوان، سیاست-های مدیریتی، فرهنگ-سازی و آموزش راهبردها و پرستیژ بین المللی، ارتباطات بین المللی، برجسته شدن مربیان و رزشکاران و توسعه اقتصادی پیامدهای برندسازی از طریق موفقیت های ورزشی بود.
نتیجهگیری: مبتنی بر یافته های این پژوهش، پیشنهاد میشود که مقوله برندسازی کشور در سایر حوزه های مرتبط با ورزش برجسته و مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها