چکیده
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف رتبهبندی موانع مدیریت استراتژیک در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام پذیرفت.
روششناسی روش پژوهش از نوع توسعهای–کاربردی و از لحاظ راهبردی، متوالی اکتشافی(کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 27 نفر از مدیران ستادی معاونت تربیتبدنی و سلامت بودند که بدین منظور، با طراحی پرسشنامه زوجی مقیاسی بر مبنای AHP و تایید روایی آن توسط 8 نفر از متخصصان، به وزندهی و رتبهبندی موانع شناسایی شده به وسیله نرم افزار Expert Choice پرداخته شد.
یافتهها: بر طبق خروجی سیستم، موانع مدیریت استراتژیک در معاونت تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش به ترتیب موانع انسانی 278/0، موانع مالی 188/0، ساختاری 96/0، موانع طراحی و برنامه ریزی 90/0، موانع آموزشی 84/0، موانع محیطی 76/0، موانع حقوقی و قانونی 74/0، موانع اطلاعاتی 47/0 و موانع اخلاقی 67/0 رتبهبندی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به این نتایج، انتظار می رود معاونت تربیت بدنی و سلامت درخصوص طراحی نظام توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، جذب اعتبارات و توزیع مناسب آن، ایجاد وضعیت زیرساختی، تجهیزاتی و امکاناتی مناسب و همچنین ثبات نگاه استراتژیک مدیران اقدامات لازم را انجام دهد.