تعامل ورزش‌های الکترونیک و بازاریابی ورزشی: مفاهیم نظری و کاربردهای پژوهشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

2 دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف: هدف این مقاله بررسی مفاهیم نظری و کاربردهای ورزش‌های الکترونیک در بازاریابی ورزشی است.
روش‌شناسی: روش انجام پژوهش حاضر، مروری بر مطالعات انجام شده در حوزه ورزش‌های الکترونیک به منظور ارائه پیوستار کامل در مورد این حوزه تازه وارد به دنیای ورزش است.
یافته‌ها: با ورود اینترنت به دنیای امروزی، ورزش‌های الکترونیک یکی پس از دیگری پدیدار و تبدیل به جنبه‌ای مهم از مصرف ورزش در دنیای مجازی شد. تقاضای مصرف‌کنندگان برای ورزش‌های الکترونیک بخش قابل توجهی از صنایع مرتبط با ورزش و سرگرمی را به خود جلب کرده است. بالاخص دهه اخیر را می‌توان دهه رشد و شکوفایی فرصت‌های بالقوه تجاری در این حوزه دانست. مرور مقالات دهه اخیر نشان می‌دهد این حوزه حوزه‌‌ای بدیع و محبوب برای دانشگاهیان و پژوهشگران بازاریابی ورزشی بوده است.
نتیجه‌گیری: به دلیل محدود بودن پژوهش‌های موجود در این حوزه در داخل کشور، در این نوشتار سعی شده است ضمن ارائه تاریخچه و تعاریف، متغیرهای مهم و حوزه‌های مطالعاتی مختلف در حوزه بازاریابی ورزش‌های الکترونیک معرفی شوند. همچنین در پایان پیشنهاداتی پژوهشی به محققان علاقمند به حوزه بازاریابی ورزشی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Interaction of Electronic sports and Sports Marketing: Theoretical Concepts and Research Applications

نویسندگان [English]

  • zahra asgari gandomani 1
  • Alireza Elahi 2
1 Sports Management, Faculty of Sports Sciences and Physical Education, Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran
2 Kharazmi University
چکیده [English]

Objective: The purpose of this article is to investigate the theoretical concepts and applications of e-sports in sports marketing.
Methodology: The method of this study is a review of studies conducted in the field of e-sports to provide a complete continuum about this new field in the world of sports.
Findings: With the advent of the Internet in today's world, e-sports emerged one after another and became an important aspect of sports consumption in the virtual world. Consumer demand for e-sports has attracted a significant portion of the sports and entertainment-related industries. Especially the last decade can be considered as the decade of growth and flourishing of potential business opportunities in this field. A review of articles from the last decade shows that this field has been a novel and popular field for academics and sports marketing researchers.
Conclusion: In this article, while presenting the history and definitions, important variables and different fields of study in the field of e-sports marketing are introduced. Also, at the end, research suggestions are presented to researchers interested in the field of sports marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic sports
  • Video game
  • Advertising
  • Sponsorship
  • Brand