چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ذهنیت خبرگان در خصوص فقدان سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری ورزشی ایران است.
روششناسی: با توجه به روششناسی کیو، این پژوهش در زمره پارادایمهای تفسیری- اثبات-گرایانه است. با استفاده از پیشینه پژوهش و مصاحبههای عمیق با 17 نفر از خبرگان گردشگری، گردشگری ورزشی، مدیریت ورزشی، بازاریابی ورزشی عبارات کیو، در 33 عبارت شناسایی شد. روایی صوری و محتوایی عبارات و نمودار کیو به وسیله خبرگان تایید شد.
یافتهها: با تحلیل عوامل کیو شش الگوی "عامل ریسک و خطر"، "عامل جذابیت"، "وجهه بین المللی"، "انحصار دولتی"، "حمایتی و تشویقی" و "ابعاد شناختی" به عنوان مهمترین الگوهای ذهنی فقدان جذب سرمایهگذاران خارجی در صنعت گردشگری ورزشی ایران از دیدگاه خبرگان شناسایی و اولویتبندی شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که در جهت کسب سود برای سرمایهگذاران باید موانع پیش روی آن برطرف شود زیرا سرمایهگذار خارجی با هدف کسب سود وارد صنعت گردشگری ورزشی میشود و درصورت سود سرمایهگذار خارجی و حمایت از آن، معاملهای برد برد شکل خواهد گرفت. درنهایت پیرامون برون رفت از این مسائل راهکارهایی پیشنهاد شد.
کلیدواژهها