چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت تنوع ادارات کل تربیتبدنی دانشگاههای پیامنور ایران کشور بوده است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش اول شامل پژوهشهای موجود و قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر در زمینه مدیریت تنوع و در بخش دوم مدیران و کارکنان ادارات کل تربیتبدنی پیامنور کشور بوده است. نمونهگیری با روش هدفمند انجامشده است. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری تفسیری انجامشده است.
یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که مدیریت تنوع میتواند در چهار سطح طبقهبندی شود بر این اساس که در سطح اول عوامل اجتماعی (قانونگذاری، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی)، در سطح دوم عوامل سازمانی (سیاستها و رویههای مدیریت سازمانی)، در سطح سوم عوامل گروهی (چیدمان گروه کاری، ادغام تفاوتها، برخورد عادلانه، ورود به تصمیمگیری) و سطح چهارم عوامل فردی (خصوصیات فردی، نگرانی هویتی، پذیرش استانداردهای عملکردی، خودکارآمدی، عدم تجانس کارکنان، هویت گروه کاری، انگیزه کاری درونی و بیرونی، نوآوری، اثربخشی و بهزیستی) قرارگرفته است.
نتیجهگیری: تنوع کارکنان در سطوح مختلف اجتماعی، سازمانی، گروهی و فردی باید توسط سیاستگذاران و مدیران منابع انسانی موردتوجه قرار گیرد و بر تأثیرات بالقوه مدیریت تنوع اثربخش تمرکز بیشتری شود.
کلیدواژهها