چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساختاری اشتیاق کارآفرینانه، خلاقیت فناورانه و ادراک تجاری سازی پژوهش های علوم ورزشی انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که در سال های 1398-1397در دانشگاه های شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان، 385 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ساختاریافته از نوع استاندارد بود. روایی این پرسشنامهها با کمک نظرات اصلاحی اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه ورزش مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده از نرم افزار SMART PLS 3 نشان داد که اشتیاق کارآفرینانه (همراه با ابعاد پنج گانه خود) و خلاقیت فناورانه هرکدام رابطه مستقیم و معناداری با ادراک تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آن که اشتیاق کارآفرینانه به عنوان عامل محرک خلاقیت فناورانه شناخته شد.
نتیجه گیری: دانشجویان علوم ورزشی لازم است هم راستایی متوازنی بین اهداف علمی و تجاری برقرار سازند و برای حرکت در مسیر تجاری سازی، از احساسات مثبت شدید و هویت بخش خویش در راستای تبدیل ایده ها (دانش) به پدیده های نوآورانه استفاده نمایند.