چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تخمین قیمت بازیکنان لیگ حرفهای فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش انجام تحقیق با استفاده از طرحهای آمیخته اکتشافی بود که تلفیقی از روش-های کیفی و کمی میباشد. جامعهی آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، مربیان باشگاهها و کارشناسان خبره و آشنا با حوزه خرید و فروش بازیکنان بودند که چهارده نفر تا رسیدن به نقطه اشباع، به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیهی فوتبالیستهای حاضر در لیگ حرفهای فوتبال خلیج فارس ایران در سالهای 1396-1398 بودند. ابزار تحقیق در روش کیفی شامل مصاحبه عمیق بود که پایایی آن از طریق روش بازآزمون 81 درصد محاسبه شد. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل روشهای کمی نیز از سایتهای معتبر و سازمان لیگ فوتبال ایران جمعآوری شدند. همچنین طراحی مدل از طریق شبکههای عصبی شعاعی با بهرهگیری از نرمافزار R انجام پذیرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که عملکرد بازیکن، ویژگیهای شخصی، تواناییهای آنها، ویژگیهای باشگاه و عوامل ایجاد کننده حباب، در تعیین قیمت بازیکنان فوتبال مؤثر است. همچنین در بخش کمی مدلی با سه لایهی پنهان طراحی شد که کمترین میزان خطا را در پیشبینی قیمت بازیکنان داشت.
نتیجهگیری: در مجموع طراحی این مدل موجب آگاهی مسئولین خرید و فروش باشگاههای فوتبال خواهند شد تا بتوانند بازیکنان با استعداد و دارای هزینه نقل و انتقال مناسب را با حداقل هزینه و سطح بالایی از قابلیت اطمینان جذب نمایند.
کلیدواژهها