نویسندگان
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جاذبههای محیط فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بر رفتار خرید مشتریان بود.
روششناسی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز بودند. 357 نفر از مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز در این تحقیق شرکت کرده و به پرسشنامههای 24 گویهای جاذبههای محیط فروشگاه ملکی (1392) و نیز 18 گویهای رفتار خرید ملکی (1392) پاسخ دادند. پرسشنامههای فوق جهت استفاده در محیط فروشگاههای ورزشی تعدیل و بازنویسی شده و روایی صوری و محتوایی آنها توسط توسط اساتید و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها، به ترتیب 91/0= α و 89/0= α محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره در سطح معنیداری 01/0≥p انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین جاذبه های محیط فروشگاه و رفتار خرید مشتریان رابطه مثبت (638/0=r) و معنیداری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه بُعد جاذبههای محیط فروشگاه یعنی بُعد عوامل محیطی (416/0=r)، بُعد عوامل طراحی (613/0=r)، و بُعد عوامل اجتماعی (636/0=r) با رفتار خرید مشتریان رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که هر سه متغیر عوامل محیطی، عوامل طراحی و عوامل اجتماعی پیشبین معنیداری برای رفتار خرید مشتریان میباشند (01/0>p).
نتیجهگیری: به طور خلاصه میتوان گفت، ایجاد محیط جذاب در فروشگاه میتواند سبب افزایش رفتارهای همراه با رضایت، اعتماد، تعهد، وفاداری و نهایتاً خرید مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تبریز شود.
- آشوری، پیرو (1391). فروشگاه، مشهد، نشر کتابکده کسری، چاپ اول.
- اصلی پور، محسن (1392). بررسی تاثیر نشانههای محیطی (رایحه و رنگ و ...) بر رفتار خرید در جو فروشگاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، ص 1.
- پشم فروش، مهشاد (1389). تاثیر محرکهای محیطی فروشگاهها بر رفتار خرید تصادفی مصرفکنندگان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، ص 1.
- دانش، محمد امین (1393). بررسی تأثیر محیط فروشگاه با رفتار خرید مصرف کننده، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پردیس البرز، ص 1.
- صمدی، منصور (1382). رفتار مصرف کننده، تهران، نشر آوییژ. چاپ اول.
- کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری (1999). اصول بازاریابی، ترجمه: دکترعلی پارساییان، 1390. تهران، نشر ادبستان-آیلار.
- گیاهی، یاسمن (1389). نقش جاذبههای محیط فروشگاه بر رفتار مشتری و میزان افزایش فروش، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازاریابی، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
- ملکی، مژگان (1392). بررسی تاثیر عناصر فضای داخلی بر رفتار خرید مصرف کننده در فروشگاههای زنجیرهای شهروند در سطح تهران، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تهران، ص 1.
- Ø Afza, S (2013). Factors influencing successful brand extension into related and unrelated product categories, Asian Economic and Financial Review, 3(2): 216-226.
- Ø Ariffin, H., Bibon F., & Fahmi, M (2011). Restaurant’s atmospheric elements:what the customer wants, Journal of Asian Behavioural Studies, 1(2): 33-43.
- Ø Babin, B.J., & Attaway, J.S (2000). Atmospheric affect as a tool for creating value andgaining share of customer, Journal of Business Research, 49(2): 91-99.
- Ø Bee, C.C., & Kahle, L.R (2006). Relationship marketing in sports: A functional approach, Sport Marketing Quarterly, 15(2): 102-110.
- Ø Grayson Rollo, A.S., & McNeill, L.S. (2009). Using atmospheric elements in service retailing:understanding the bar environment, Journal of Services Marketing. 23(7): 517-527.
- Ø Han, H., & Ryu, K (2009). The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry, Journal of Hospitality and Tourism Research, 33 (4): 487-510.
- Ø Jayant, V., Joshi, V., & Kulkarni, R (2012). A factorial study of impact of storeatmospherics in organized retail chain stores on customers shopping experience, Management Insight, 8(2): 89-98.
- Ø Kim, K.Y (2001). Experiential retailing: an interdisciplinary approach to success indomestic and international retailing, Journal of Retailing and consumer services, 8: 287-9.
- Ø Ko, E., Taylor, C., Sung, H., Lee, J., Wagner, U., Navarro, D., Wang, F (2012). Global marketing segmentation usefulness in the sportswear industry, Journal of Business Research, 65: 1565-1575.
- Ø Kotler, P., Brown, L., Stewart, A., Burton, S., & Armstrong, G (2007). Marketing. 7thed., Pearsons Education Australia, Frenchs Forest. N.S.W.
- Ø Lee, H (2010). Factors influencing customer loyalty of mobile phone service: Empiricalevidence from Koreans, Journal of Internet Banking and Commerce. 15 (2): 1-14.
- Ø Liu, Ch., Guo, Y., & Lee, Ch (2011). The effects of relationship quality and switchingbarriers on customer loyalty, International Journal of Information Management, 5 (4): 71-79.
- Ø Majumdar, M., Kiran, V., & Kishore, K (2012). Innovation in in-store promotions: effects onconsumer purchase decision, European Journal of Business and Management, 4(9): 36-44.
- Ø Nemec, J., Nemec, M., Pavlík, M (2014). Public financing of sports in the Czech Republic and the Slovak Republic: processes and their evaluation, Life Sci Journal, 11(12): 537-541.
- Ø Pons, F., Laroche, M., & Mourali, M (2006). Consumer reactions to crowded retail settings:Cross-cultural differences between North America and the Middle East, Psychology & Marketing, 23 (7): 555-572.
- Ø Ruzeviciute, R., & Ruzevicius, J (2010). Brand equity integrated evaluation model: consumer-based approach, Economics and Management, 15: 719-725.
- Ø Ryu, K., & Jang, S (2007). The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: The case of upscale restaurants, Journal of Hospitality & Tourism Research, 31: 56-72.
- Ø Sherman, E., Mathur, A., & Smith, R.B (1997). Store environment and consumer purchase behavior: mediating role of consumer emotions, Psychology and Marketing, 14(4): 361-378.
- Ø Sui, T., Raab, C., & Kim, Y.S (2012). Determinants of customer loyalty and purchasing behavior for full-service and limited-service hotels, International Journal of Hospitality Management, 31(2): 319-328.
- ØWu, L (2011). Satisfaction, inertia, and customer loyalty in the varying levels of the zone of tolerance and alternative attractiveness, Journal of Services Marketing, 25 (5): 310-322.