جواد رجبلو؛ ناصر بای؛ مینو دادبان شهامت
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش دانش زیست محیطی بر مسئولیتپذیری زیست محیطی و رفتار دوستدار محیط زیست ورزشکاران رشته پاراگلایدر انجام شد.
روششناسی: برای اجرای این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. تمامی ورزشکاران رشته پاراگلایدر استفاده کننده از سایت پروازی شهرستان رامیان به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. در یک بازه زمانی 3 ماهه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مطالعه نقش دانش زیست محیطی بر مسئولیتپذیری زیست محیطی و رفتار دوستدار محیط زیست ورزشکاران رشته پاراگلایدر انجام شد.
روششناسی: برای اجرای این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. تمامی ورزشکاران رشته پاراگلایدر استفاده کننده از سایت پروازی شهرستان رامیان به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. در یک بازه زمانی 3 ماهه تعداد 319 ورزشکار رشته پاراگلایدر به شکل هدفمند به عنوان نمونه گزینش شدند. گردآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامه دانش زیست محیطی (لیانگ و همکاران، 2016)، مسئولیتپذیری زیست محیطی (توفیق و همکاران، 2014) و رفتار دوستدار محیط زیست (لی و همکاران، 2015) انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) تحلیل شدند. برای انجام تحلیلها دو نرمافزار آماری SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد دانش زیست محیطی بر مسئولیتپذیری زیست محیطی ورزشکاران رشته پاراگلایدر اثر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مشخص شد اثر دانش زیست محیطی بر رفتار دوستدار محیط زیست ورزشکاران رشته پاراگلایدر مثبت و معنیداری است. علاوه بر آن، نتایج نشان داد مسئولیتپذیری زیستمحیطی بر رفتار دوستدار محیط زیست ورزشکاران رشته پاراگلایدر اثر مثبت و معنیداری دارد. در انتها مشخص شد دانش زیست محیطی بر رفتار دوستدار محیط زیست ورزشکاران رشته پاراگلایدر با نقش میانجی مسئولیتپذیری زیست محیطی اثر مثبت و معنیداری دارد.
نتیجهگیری: آموزش موضوعات زیست محیطی به ورزشکاران پاراگلایدر میتواند پیامدهای مثبتی مانند افزایش مسئولیتپذیری زیست محیطی و توسعه رفتار دوستدار طبیعت را در آنها به همراه داشته باشد.