نویسندگان
1
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
2
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای تحلیل سیستم توسعه صنعت ورزش ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه افراد صاحبنظر در زمینه مدیریت و توسعه صنعت ورزش بود (مدیران، اساتید، صاحبان کسب وکار و متخصصان بازار ورزش). نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار اسمارت پیالاس برآورد شد و با روش قضاوتی نمونه گیری گردید (234 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و مستخرج از فاز کیفی بود. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان (20 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و مدیران صنعت ورزش)، پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (88/0) و روایی سازه آن از طریق مدلسازی (شاخصهای برازش) ارزیابی و تایید شد.
یافتهها: براساس مدل متغیرهای تعیین کننده توسعه صنعت ورزش شامل پنج سطح محیط و اکوسیستم (محیط بین المللی و محیط ملی)، بازیگران و نقش ها (ارکان ورزش و نظام راهبری)، پشتیبانی و ساختار (منابع و فرایندها)، تعامل و مشارکت (سطوح مشارکت ورزش و حوزههای صنعت ورزش) و پیامد (کارکرد و پایداری) به ترتیب در توالی هم به سوی توسعه پایدار قرار دارند. نتایج نشان داد که همه ابعاد متغیرهای اصلی به صورت معنی داری تبیین کننده آنها هستند و همه روابط ترسیم شده بین این متغیرها معنی دار است.
نتیجهگیری: براساس مدل، جریان توسعه صنعت ورزش برپایه حمایت محیط داخلی و خارجی، ایفای نقش ارکان ورزش، قابلیت مدیریت راهبردی، تامین منابع و کارآمدسازی فرایندها، رشد مشارکت در صنعت ورزش و توسعه حوزهها صورت میگیرد تا به توسعه پایدار ورزش منجر شود.
Abdolmaleki, H. (2016). Designing a consumer behavior model in the country's sports industry. ( Ph.D thesis), Mashhad Ferdowsi University (Persian).
- Afshari, M. (2015). The Ali Analysis of Effectiveness of Entropical Management, Resistance Economics and Exercise Development in the Economic Development of Iran's Sports Industry. (Doctoral dissertation), Urmia University (Persian).
- AghaeiShahri, M.S. (2013). Explaining and modeling the factors of the sport industry in the country. (Master's Thesis), Alzahra University (Persian).
- Bakhshandeh, H. (2017). Development and Estimation of Economic Growth Model of Iran's Sports Industry. (Doctoral dissertation), Institute of Physical Education and Sport Sciences (Persian).
- Davari, A., et al. (2016). Structural Equation Modeling with PLS Software (Jiaddashtshahgi Publishing ed.): Third Edition (Persian).
- Fakhri, F. (2017). Design of Effective Factors on the Contribution of Sport Products in Foreign Trade of the Country. (Doctoral dissertation), Mazandaran University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences (Persian).
- Farahmandmehr, A. (2017). Designing an entrepreneurial ecosystem pattern in the sports industry. (PhD dissertation), Islamic Azad University, Tehran South (Persian).
- Faraziani, F. (2016). Designing a Private Private Investment Pattern in Iranian Sports. (Ph.D. thesis), Payame Noor University of Tehran Province (Persian).
- Gerbing, K.-K., et al. (2016). Handling of medical knowledge in sport: Athletes' medical opinions, information seeking behaviours and knowledge sources. European journal of sport science, 16(1), 141-148.
- Ghanbari, M.N., et al. (2014). Analysis of role of technology in economic competitiveness of sport in west provinces of Iran. Quarterly Journal of Research in Organizational Behavioral Management in Sport, 1(2), 93-97 (Persian).
- Khairi, N. (2018). Design of investment attraction model in sport industry in Guilan province. (Ph.D thesis), University of Guilan, Faculty of Physical Education and Sport Sciences (Persian).
- Khanloo, A.G. (2017). Determine the strategic position of the country's sports industry based on IFE, EFE analysis and marketing development strategies. (Master's Thesis (Persian)).
- Kozechian, H., et al. (2014). A model for setting up small and medium-sized sports businesses. Sport Managment And Development, 3(4), 51-68.
- Lee, A.G. (2017). Factors that Influence Sporting Equipment Purchases. Sport Management Undergraduate.
- moghadam, A.Z., et al. (2016). The Relationship between Economics and Sports (A Ahmadi Moghaddam, Trans.): The expansion of modern science (Persian).
- Mohammadi, F. (2018). Designing an Export Strategic Empowerment Model with a World Class Approach for Economic Development in Iran's Sports Industry. (Ph.D. thesis ).
- MOTS. (2017-2021). Strategic Report of the Sixth Development Plan of the Ministry of Sports, Strategic reports from the Ministry of Sports and Youth: Report tenth (Persian).
- Nadvi, K., et al. (2011). Playing against China: global value chains and labour standards in the international sports goods industry. Global Networks, 11(3), 334-354.
- Nauright, J., et al. (2010). Who owns England's game? American professional sporting influences and foreign ownership in the Premier League. Soccer & Society, 11(4), 428 - 441.
- Razavi, M.H. (2018). Designing the employment system of graduates with a privatization approach. Research project of Educational Institution (Persian).
- REN, H., et al. (2011). Exploration and Construct the Value Chain of City Leisure Sports Industry in China [J]. Journal of Tianjin University of Sport, 1.
- Reyhani, M. (2016). Modeling the Competitive Advantage of the Sporting Goods Industry. (Doctorate dissertation), University of Guilan, Faculty of Physical Education and Sport Sciences (Persian).
- Rostamzadeh, P., et al. (2014). Effect of government investment in sport sector on economic growth in Iran. Economic research, 8(14), 177-210 (Persian).
- Schulenkorf, N., et al. (2019). Managing sport-for-development and healthy lifestyles: The sport-for-health model. Sport Management Review, 22(1), 96-107.
- Serrano, R., et al. (2018). Systemic analysis of the soccer (football) value chain: Learning from the Brazilian context. Systemic Practice and Action Research, 31(3), 269-291.
- Sharifian, I., et al. (2016). Barriers to the part of the sports industry in competing with foreign sporting goods. Journal of Applied Research in Sport Management, 5(17), 73-82 (Persian).
- Tian, M. (2016). Evaluation of Influence Factors on Asian Sports Industrial Strength. indicators, 10(3), 11-23.
- Torlakovic, A., et al. (2014). Evolution of sports-medical team management in the program of posture correction in children. Materia socio-medica, 26(2), 104.
- Ye, M., et al. (2017). Research of Influence Factor Model of Sports Industry Cluster based on Structural Equation Modeling. AGRO FOOD INDUSTRY HI-TECH, 28(3), 2720-2723.
- Zaharia, N., et al. (2016). Bridging the gap: US sport managers on barriers to industry–academia research collaboration. Journal of Sport Management, 30(3).248-264.