چکیده
هدف: با گسترش فناوری اطلاعات و ورود آن به زندگی مردم، نیازهای جدیدی از جمله توسعه ورزش در جامعه پدید آمده است؛ بنابراین هدف تحقیق، مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی است.
روششناسی: این تحقیق به روش کیفی با رویکرد دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام گرفت. اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با جامعه آماری شامل 15 نفر از اساتید و صاحبنظران آگاه به موضوع تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری به دست آمد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و هدفمند است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافتهها: در نتیجه تجزیهوتحلیل دادهها، 5 مقوله اصلی، 20 مقوله فرعی و 162 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. عوامل علّی: (نیروی انسانی، کاربران، ورزشکاران و تعامل افراد)؛ عوامل زمینهای: (پیشرفت فناوری، سهولت دسترسی، کثرت اطلاعات، پویایی، آزادی بیان و قیمت بهینه)؛ عوامل تأثیرگذار: (بازدارندهها، فیلترینگ)، راهبردها: (مدیریت رسانه، معرفی ورزشهای نوین، بهرهگیری از فرصتها، سرمایهگذاری، اقدامات فرهنگی - اجتماعی) و پیامدها (توسعه ورزش همگانی، مقبولیت رسانههای اجتماعی، مشارکت مردمی) معرفی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به طراحی مدل این تحقیق، بهنظر میرسد با اجرای الگوی تحقیق و بهرهمندی از دستاوردهای آن میتوان در توسعه ورزش همگانی از طریق رسانههای اجتماعی بهره برد.
کلیدواژهها